فوزیه کوفی عضور هیئت گفتگو کننده حکومت با سران گروه طالبان گفته است در گفت‌گو با وایس ورلدنیوز بیان داشته است که گروه طالبان سعی کردند مرا بکشند. اکنون من با آن‌ها در مورد صلح مذاکره می‌کنم. مسئله اصلی دستیابی به آتش بس یا سازوکار امنیتی برای کاهش قتل افراد بی گناه است و متاسفانه […]

فوزیه کوفی عضور هیئت گفتگو کننده حکومت با سران گروه طالبان گفته است در گفت‌گو با وایس ورلدنیوز بیان داشته است که گروه طالبان سعی کردند مرا بکشند. اکنون من با آن‌ها در مورد صلح مذاکره می‌کنم.

مسئله اصلی دستیابی به آتش بس یا سازوکار امنیتی برای کاهش قتل افراد بی گناه است و متاسفانه ایالات متحده هنگام امضای توافقنامه با گروه طالبان این شرط را برای آن‌ها قرار نداد و دولت افغانستان مجبور به تبادل زندانیان شد.

متاسفانه گروه طالبان از مشارکت در کاهش خشونت و کاهش کشتار روزانه افراد ملکی خودداری کرده اند. او گفته است فشار سیاسی بر گروه طالبان برای کنار گذاشتن اسلحه و برداشتن گام های عملی در جهت صلح مهم است.

بررسی توافقنامه توسط ایالات متحده امری ضروری است و در نظرگرفتن جان انسان‌های گرفتاردرگیری نیز بسیار مهم است، نه فقط تعداد نیروها، اسلحه ها و مرمی‌هایی که به اطراف انداخت می شود.

ما پیشرفت زیادی داشته ایم، اما باید جنبه های عملی یک توافق صلح را به مردم نشان دهیم و ثبات در افغانستان به نفع همه خواهد بود. ما فقط باید بیاموزیم که چگونه با هم زندگی کنیم و یکدیگر را نکشیم. طالبان به اندازه کافی در خارج از کشور زندگی کرده اند تا ببینند چگونه سایر کشورهای مسلمان موفق شده اند بدون درگیری زندگی کنند.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر