از زمان توافق دوحه بین ایالات متحده و طالبان، یک افزایش کلی خشونت در افغانستان باعث افزایش قتلهای هدفمند شده است. کارکنان رسانه ای در افغانستان در معرض خطر قرار دارند. در صورت احتساب این سه مورد مرگ و میر اخیر، تنها در شش ماه گذشته تعداد کشته شدگان آنها ۱۵ نفر است. نه تنها […]

از زمان توافق دوحه بین ایالات متحده و طالبان، یک افزایش کلی خشونت در افغانستان باعث افزایش قتلهای هدفمند شده است. کارکنان رسانه ای در افغانستان در معرض خطر قرار دارند. در صورت احتساب این سه مورد مرگ و میر اخیر، تنها در شش ماه گذشته تعداد کشته شدگان آنها ۱۵ نفر است.

نه تنها ژورنالیست ها، بلکه روحانیون، فعالان و قضات در موج اخیر حملات هدف قرار گرفته اند، وحشت ایجاد کرده و برخی را مجبور به مخفی شدن یا حتی فرار از کشور کرده است. جمعه گل همت فرمانده پولیس ننگرهار اعلام کرد که یک مظنون مسلح هنگام تلاش برای فرار دستگیر شده و به حمله و عضویت در طالبان اعتراف کرده است

از زمان توافق دوحه، طالبان و دولت افغانستان همدیگر را مقصر حملات برای بی اعتبار کردن توافق صلح و یا امتیازات بیشتر می دانند. خلیلزاد نیز دور جدید سفرهای خود به کابل و دوحه را برای تسهیل روند مذاکرات آغاز کرده است. پس از دوحه، خلیلزاد ممکن است از سایر پایتخت های منطقه همچون اسلام آباد بازدید کند.

اگر پاکستان بتواند نفوذ خود را بر طالبان اعمال کند، این مسیر عاقلانه به نظر می رسد. در غیر این صورت جنگ طولانی مدت در افغانستان ممکن است یک طولانی شدن نامحدود داشته باشد، با تمام عواقبی که برای همه ذینفعان به ویژه پاکستان به همراه خواهد داشت.