همزمان با مذاکرات صلح افغانستان بین دولت و طالبان، تحولات دیگری نیز در این کشور جنگ زده در حال شکل گیری است. آناتولی سیدوروف، رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی اخیرا اظهار داشت که شاخه افغانستان از گروه تروریستی داعش در حال تقویت موقعیت خود است و بنابراین تهدید بزرگی برای امنیت آسیای مرکزی به شمار […]

همزمان با مذاکرات صلح افغانستان بین دولت و طالبان، تحولات دیگری نیز در این کشور جنگ زده در حال شکل گیری است. آناتولی سیدوروف، رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی اخیرا اظهار داشت که شاخه افغانستان از گروه تروریستی داعش در حال تقویت موقعیت خود است و بنابراین تهدید بزرگی برای امنیت آسیای مرکزی به شمار می رود!

این جنرال روسی گفت: “تحکیم موقعیت شاخه داعش در افغانستان که حدود ۴ هزار عضو دارد، امنیت منطقه را تهدید می کند. اعضای این گروه تروریستی در ولایات شرقی و شمالی افغانستان در تلاشند تا مناطق مرزی با تاجیکستان و پاکستان را تحت کنترل خود درآورند تا در آنجا پایگاه هایی ایجاد کنند و بتوانند کشورهای آسیای مرکزی را در آینده تهدید کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که ولسوالی های مرزی ولایت بدخشان در شمال شرقی افغانستان که با تاجیکستان هم مرز هستند در حال تبدیل شدن به نقاط تمرکز جدید تروریست های خارجی از تاجیکستان، ازبکستان، چچن و ترکستان شرقی هستند.

طبق گزارشات، حدود ۶۰۰ جنگجوی خارجی از کشورهای چین، تاجیکستان، ازبکستان، چچن و قفقاز در کنار جنگجویان گروه طالبان در این ولایت علیه نیروهای امنیتی افغانستان می جنگند و تلاش می کنند جغرافیای نبرد خود را به آسیای مرکزی و حتی روسیه و چین گسترش دهند.

شواهد مختلف نشان می دهد که داعش می خواهد همه این گروه های مبارز را تحت پرچم خود متحد کند! گزارش دیگر منتشر شده توسط اسوشیتدپرس می گوید اعضای داعش در کوههای صعب العبور شمال شرقی افغانستان جمع شده اند و در حال گسترش قلمرو و استخدام جنگجویان هستند.

با این وجود، در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی، فعالیت داعش در شرق افغانستان کاهش یافته، اما از بین نرفته است. داعش از همان ابتدا ننگرهار را به عنوان مرکز شعبه آسیای مرکزی خود انتخاب کرد و سنگرهایی را در این ولایت ایجاد کرد.

مبارزه با داعش در افغانستان بسیار آسان تر از سایر کشورها است، زیرا واحدهای داعش در افغانستان پراکنده است. در واقع برخلاف سوریه و عراق، داعش در افغانستان یک گروه منسجم نیست. شاخه افغانستان آن متشکل از شبه نظامیانی است که زیر یک بیرق متحد نشده اند.

همچنین به دلیل ساختار فرقه ای در افغانستان، این گروه تروریستی تاکنون نتوانسته است از یک رهبر که مورد توافق همه آنهاست نام ببرد. تمام گروه های مرتبط با داعش به طور مستقل در کشور آسیای مرکزی فعالیت می کنند.

اما ظهور دوباره داعش زنگ های هشدار را به صدا در می آورد. احیای آن خطرناک است. تروریسم در حال رشد است و این در حالیست که نیروهای آمریکایی و غربی هنوز با تجهیزات و تسلیحات کامل در افغانستان حضور دارند.

بنابراین بی اساس نیست که رشد مجدد داعش در افغانستان را مطابق با منافع آمریکا و غرب دانست. برخی تحلیلگران این سوء ظن را مطرح کرده اند که داعش به افغانستان باز گردانده شده است.

جای تعجب نیست که با احیای داعش، افغانستان روزهای ناامنی را تجربه خواهد کرد. ناامنی شرایط مطلوبی است که ایالات متحده و ناتو برای توجیه ماندن در کشور خسته از جنگ نیاز دارند.

  • منبع خبر : آبنا