ایالات متحده امریکا ابتدا برای مجازات افغانستان به دلیل میزبانی از تروریست هایی که در ۱۱ سپتمبر به امریکا حمله کردند اقدام کرد. سپس برای ایجاد یک دموکراسی غربی و یک متحد دوستانه و در نهایت برای شکست دادن گروه طالبان و ایجاد یک دولت پایدار در افغانستان هزینه کرد. اخیرا ایالات متحده توافق کرد […]

ایالات متحده امریکا ابتدا برای مجازات افغانستان به دلیل میزبانی از تروریست هایی که در ۱۱ سپتمبر به امریکا حمله کردند اقدام کرد. سپس برای ایجاد یک دموکراسی غربی و یک متحد دوستانه و در نهایت برای شکست دادن گروه طالبان و ایجاد یک دولت پایدار در افغانستان هزینه کرد.

اخیرا ایالات متحده توافق کرد که اگر گروه طالبان به نیروهای امریکایی حمله نکنند و به القاعده پناه ندهند، نیروهای امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد. آن‌ها به وعده خود عمل کردند و به نیروهای امریکایی حمله نکردند. اما با این حال گزارش هایی مبنی بر نقض توافقنامه توسط جنگجویان گروه طالبان و ارتباط با القاعده وجود دارد و به همین دلیل مقامات می گویند که نیروها باید بمانند.

اما باور این گزارش ها سخت است. حتی اگر اکنون گروه طالبان به نوعی بخواهند میزبان القاعده باشند، آنها مطمئنا چند هفته صبر می کنند تا نیروهای امریکایی در اول می کشور را ترک کنند و سپس با آغوش باز پذیرای القاعده خواهند شد.

فساد در سراسر دولت افغانستان شکوفا شده است. گزارش ها نشان می دهد که ایالات متحده تامین مبالغ هنگفت بدون توجه به عواقب آن، مسئول دامن زدن به فساد بود. فاسدترین مقامات اغلب متحدان ایالات متحده بوده اند.

افرادی که مظنون به جنایات جنگی و سایر موارد نقض حقوق بشر هستند نیز از حمایت ایالات متحده بهره مند بوده اند. براساس شاخص ادراک فساد بین المللی شفافیت بین الملل در سال ۲۰۲۰، افغانستان در رتبه ۱۶۵ از ۱۷۹ کشور در میان فاسدترین ها در جهان است.

در طی مدت درگیر شدن ایالات متحده در افغانستان، تجارت مواد مخدر رونق گرفته است. تجارت مواد مخدر به دامن زدن به فساد کمک می کند و به عنوان منبع درآمد گروه طالبان عمل می کند. حتی اگر بایدن نیروهای خود را در افغانستان نگه‌دارد، جمهوری خواهان همچنان او را به ضعف متهم می کنند. ترمپ کوهی از مشکلات را برای دولت بایدن به جا گذاشته است.

عهد به ترک افغانستان تا اول ماه می یکی از آنها است. بایدن باید به آن عمل کند، در غیر اینصورت جنگ وحشتناک، بی پایان و ناکام در افغانستان، جنگ او نیز می شود

  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر