طولانی ترین جنگ امریکا به دو راهی رسیده است. جوبایدن می‌تواند طبق توافقنامه نیروها را بیرون بکشد یا جنگ را به امید تحمیل صلح به گروه طالبان ادامه می‌دهد. مسئله افغانستان یکی از تصمیمات سختگیرانه و فوری دولت جدید خواهد بود. کنار کشیدن از جنگ در حال حاضر می‌تواند اهرم فشار بیش از حد به […]

طولانی ترین جنگ امریکا به دو راهی رسیده است. جوبایدن می‌تواند طبق توافقنامه نیروها را بیرون بکشد یا جنگ را به امید تحمیل صلح به گروه طالبان ادامه می‌دهد. مسئله افغانستان یکی از تصمیمات سختگیرانه و فوری دولت جدید خواهد بود. کنار کشیدن از جنگ در حال حاضر می‌تواند اهرم فشار بیش از حد به گروه طالبان بدهد.

بایدن از زمان روی کار آمدن اظهار نظر مفصلی در مورد افغانستان نکرده است. اما او سابقه طولانی در جنگ دارد. بایدن در سال ۲۰۰۹ به عنوان معاون رئیس جمهور در مورد کاهش تعهدات ارتش امریکا برای تمرکز بیشتر در مقابله با گروه‌های افراطی اظهار نظر کرد، اما بارک اوباما رییس جمهور امریکا تصمیم گرفت تعداد نیروهای خود را به یکصد هزار نفر افزایش دهد. استراتژی اوباما نتوانست گروه طالبان را مجبور به صلح کند و تا زمان ورود ترمپ به کاخ سفید در جنوری ۲۰۱۷، اوباما تعداد نیروهای خود را به حدود ۸۵۰۰ نفر کاهش داد.

ترمپ نیز طی توافق صلح مشروی با سران گروه طالبان در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰، تعداد نیروها را تا ۲۵۰۰ نفر کاهش داد. بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ گفت که او ممکن است یک نیروی ضد تروریسم را در افغانستان حفظ کند اما جنگ را مسئولانه به پایان خواهد برد. در حال حاضر دولت در حال بررسی توافقنامه صلح با طالبان و شرایط عقب نشینی نیروها تا ۱ می می باشد.

  • منبع خبر : ماینینگ جورنال