تحقیقات دانشمندان آلمانی نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند از طریق بینی به مغز انسان برسد و سلول‌های عصبی را آلوده سازد. این اولین شواهد علمی است دلالت‌کننده بر این است که ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های عصبی مغز را از طریق غشای مخاطی آلوده کند. در جریان پاندمی معلوم شد که ویروس کرونا نه […]

تحقیقات دانشمندان آلمانی نشان داده است که ویروس کرونا می‌تواند از طریق بینی به مغز انسان برسد و سلول‌های عصبی را آلوده سازد. این اولین شواهد علمی است دلالت‌کننده بر این است که ویروس کرونا می‌تواند سلول‌های عصبی مغز را از طریق غشای مخاطی آلوده کند. در جریان پاندمی معلوم شد که ویروس کرونا نه تنها باعث ناراحتی تنفسی بلکه مشکلات عصبی نیز می‌شود. به طور مثال، از هر سه بیمار، یکی از آنها از علایمی چون از دست دادن حس بویایی و مزه، سردردی، ضعف، چرخیدن سر و استفراغ شکایت می‌کند.

دانشمندان آلمانی پس از کالبد شکافی ۳۳ بیماری که در نتیجه ابتلا به بیماری کووید – ۱۹ جان داده اند، مخاط در پشت بینی و بالای دهان، جایی که گلو با حفره بینی روبرو می‌شود و نمونه‌های بافت مغز را مطالعه کردند. مواد ژنتیکی ویروس کرونا در مخاط بینی فراوان بوده، اما پروتئین‌های سنبله‌ای SARS-CoV-2 که از ویروس بیرون می‌شوند و توسط گیرنده‌های انسانی گرفته می‌شوند تا سلول‌ها را آلوده کنند، در مغز نیز یافت شده است.

در جریان تحقیقاتی که نتیجه آن در مجله Nature Neuroscience نشر شده است، همچنان معلوم شد که سلول‌های ایمنی در مایع مغزی پس از عفونت فعال می‌شوند. به گفته پروفیسور هپنر، رئیس این تیم دانشمندان، وجود ویروس در سلول‌های عصبی مخاط بویایی توضیح خوبی برای علائم عصبی موجود در بیماران است، مانند از دست دادن حس بویایی یا طعم مزه. وی گفته است که وجود ویروس در چنین مناطق بحرانی مغز نیز ممکن است دلیل هذیان‌گویی باشد، که در برخی از بیماران دیده شده است.

  • نویسنده : فرشته بهار
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر