پس از ۲۰ سال جنگ در افغانستان، ایالات متحده در آستانه خروج قرار دارد. سال گذشته و به ویژه ماه های اخیر افغانستان شاهد خشونت های بی سابقه ای در سراسر کشور و به ویژه در کابل علیه خبرنگاران ها و عکاسان بوده است. بر اساس اعلام سازمان ملل، فقط در سال گذشته بیش از […]

پس از ۲۰ سال جنگ در افغانستان، ایالات متحده در آستانه خروج قرار دارد. سال گذشته و به ویژه ماه های اخیر افغانستان شاهد خشونت های بی سابقه ای در سراسر کشور و به ویژه در کابل علیه خبرنگاران ها و عکاسان بوده است. بر اساس اعلام سازمان ملل، فقط در سال گذشته بیش از ۳ هزار غیرنظامی کشته شده اند. تلفات غیرنظامیان از زمان آغاز مذاکرات صلح بین گروه طالبان و دولت افغانستان افزایش یافته است.

صدها افغان در کابل در هفته ها و ماه های اخیر عزم رفتن کرده اند. بسیاری از آنها خبرنگاران ها، کارکنان دولت، مدافعان حقوق بشر و امدادگران و همگی از طبقه تحصیلکرده هستند. آنها زمانی راحت در پایتخت افغانستان زندگی می‌کردند و اکنون بدنبال فرار هستند، همانطور که آمریکا برای نجات جان سربازان خود در حال ترک کشور است.

شهرزاد اکبر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، با اشاره به آینده نامشخص و افزایش در حملات اخیر گفت: “این تاریکترین لحظه از سال ۲۰۰۱ است. در حال حاضر گروه طالبان تقریبا نیمی از افغانستان را تحت کنترل دارند. اگر ایالات متحده در ماه می خارج نشود، بسیاری انتظار افزایش خشونت از جمله علیه اهداف خارجی را دارند.

اما عقب نشینی ایالات متحده خطرات خاص خود را به همراه دارد. بسیاری از افراد در افغانستان می ترسند که اگر سربازان امریکایی قبل از انعقاد توافق نهایی بین طالبان و دولت از این کشور خارج شوند، خطرات افزایش خشونت، سقوط به جنگ سالاری و جنگ داخلی وجود دارد. افغان هایی که بدنبال خروج از کشور هستند معتقدند افغانستان دیگر امن نیست و اگر گروه طالبان برگردند جایی برای آنها نمی ماند.

  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر