دولت آلمان در حال آماده سازی راهی است که نیروهای نظامی این کشور در افغانستان که دومین گروه بزرگترین نیرو در ناتو هستند، در صورت لزوم تا سال آینده در این کشور بمانند. استفن سیبرت سخنگوی دولت گفت، کابینه صدراعظم آنگلا مرکل روز چهارشنبه پیش نویس جدیدی را تصویب کرد که به نیروهای آلمانی امکان […]

دولت آلمان در حال آماده سازی راهی است که نیروهای نظامی این کشور در افغانستان که دومین گروه بزرگترین نیرو در ناتو هستند، در صورت لزوم تا سال آینده در این کشور بمانند. استفن سیبرت سخنگوی دولت گفت، کابینه صدراعظم آنگلا مرکل روز چهارشنبه پیش نویس جدیدی را تصویب کرد که به نیروهای آلمانی امکان می دهد تا ۳۱ جنوری در افغانستان بمانند.

استقرار نیروهای آلمانی در خارج از کشور نیاز به تایید پارلمان دارد که معمولا به صورت سالانه اعطا می شود. ماموریت فعلی برای افغانستان در پایان ماه مارچ منقضی می شود. ناتو در حدود ده هزار سرباز در این کشور جنگ زده دارد که به آموزش و مشاوره نیروهای امنیتی افغانستان کمک می کند. نیروهای نزدیک به ۱۱۰۰ نفری آلمان بعد از ایالات متحده دومین گروه بزرگترین ماموریت پشتیبانی قاطع است.

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان گفت که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید به پیشرفت در مذاکرات آرام صلح بین دولت کابل و طالبان بستگی داشته باشد، نه اینکه بی چون و چرا محکوم به مهلت اول می باشد. سیبرت گفت که حداکثر سطح ۱۳۰۰ سرباز آلمانی در دستور جدید تغییر نکرده است. او افزود که تاریخ انقضا پیشنهادی آن به پیچیدگی شرایط افغانستان بستگی دارد و همچنین انعطاف پذیری لازم را برای امکان واکنش در صورت تغییر وضعیت ناپایدار امنیت و تهدید در آنجا امکان پذیر می سازد. این طرح همچنین به گونه ای است که به پارلمان و دولت تازه انتخاب شده آلمان در مورد آنچه اتفاق می افتد زودتر خبر داده خواهد شد.

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر