سازمان ملل در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در افغانستان پس از آغاز مذاکرات صلح در سال گذشته به شدت افزایش یافته است. مذاکرات صلح با واسطه آمریکا در سپتمبر آغاز شد، اما از آن زمان پیشرفت کاهش یافته و خشونت با عدم اطمینان در مورد عقب نشینی […]

سازمان ملل در گزارشی که روز سه شنبه منتشر شد اعلام کرد که تلفات غیرنظامیان در افغانستان پس از آغاز مذاکرات صلح در سال گذشته به شدت افزایش یافته است. مذاکرات صلح با واسطه آمریکا در سپتمبر آغاز شد، اما از آن زمان پیشرفت کاهش یافته و خشونت با عدم اطمینان در مورد عقب نشینی نیروهای بین المللی تا ماه می طبق توافق اولیه افزایش یافته است.

بر اساس گزارش یوناما، تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰، ۸ هزار و ۸۲۰ نفر بوده است. این میزان ۱۵ درصد کمتر از سال قبل بود، اما نویسندگان این گزارش از افزایش شدید خشونت و تلفات غیرنظامیان به لحاظ تاریخی در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ که مذاکرات صلح در آن آغاز شد خبر دادند. دبورا لیونز رئیس یوناما اظهار داشت: “سال گذشته می توانست سال صلح در افغانستان باشد. اما در عوض هزاران غیرنظامی افغان از بین رفتند!” او بار دیگر خواستار آتش بس شد که بارها توسط طالبان رد شده است. او اظهار داشت: “طرفهایی که از در نظر گرفتن آتش بس خودداری می کنند باید عواقب ویرانگر آن را نیز تشخیص دهند.

طالبان به روز سه شنبه با انتقاد از این گزارش اظهار داشتند: “نگرانی ها، اطلاعات دقیق و جزئیات دقیق که توسط ما به اشتراک گذاشته شد در نظر گرفته نشده است. در این گزارش اکثریت تلفات به بازیگران غیر دولتی و طالبان نسبت داده می شدند و بیش از یک پنجم آنها نیز به نیروهای دولتی نسبت داده شده است.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : رویترز