ناتو هیچ بیانیه مستقیمی در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان ارائه نداده است. وضعیت افغانستان اما روشن است: کابل و گروه طالبان در حال آماده سازی برای تشدید احتمالی خشونت هستند. گفتگوهای های صلح در دوحه با مشکلات جدی مواجه است و احتمال می‌رود که این روند نتیجه ندهد. استولتنبرگ پس از گفتگوها بین […]

ناتو هیچ بیانیه مستقیمی در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان ارائه نداده است. وضعیت افغانستان اما روشن است: کابل و گروه طالبان در حال آماده سازی برای تشدید احتمالی خشونت هستند. گفتگوهای های صلح در دوحه با مشکلات جدی مواجه است و احتمال می‌رود که این روند نتیجه ندهد.

استولتنبرگ پس از گفتگوها بین وزرای دفاع در بروکسل به خبرنگاران گفت: “ما با معضلات زیادی روبرو هستیم و گزینه های ساده ای وجود ندارد. اگر ما بیش از اول ماه می باقی بمانیم، خشونت بیشتر و حملات بیشتری علیه نیروهای خود خواهیم دید. اما اگر ما آنجا را ترک کنیم نیز خطر از دست دادن دستاوردهایی که به دست آورده ایم نیز وجود دارد.

وزرای دفاع ناتو همچنین اظهار داشتند که تعامل آنها در افغانستان به شرایط بستگی دارد. آنها از طالبان خواسته اند تا به وعده های خود عمل کنند. محمد نعیم سخنگوی دفتر طالبان در قطر معتقد است که توافق دوحه آمریکا و طالبان هنوز موثر است. او به دویچه وله گفت: “در صورت لغو توافق نامه، هیچیک از دو طرف سود نخواهند برد.

برخی از تحلیلگران معتقدند که توافقنامه دوحه امتیازات زیادی به طالبان افغانستان داده است. اما نعیم اما می گوید که این توافقنامه یک راه حل مناسب، معقول و منطقی برای مشکلات افغانستان ارائه می دهد.

سخنگوی طالبان نگفت که اگر ناتو تصمیم بگیرد نیروهای خود را در افغانستان نگه دارد، طالبان چه خواهند کرد. او تنها تاکید کرد: “هیچ راهی برای حل مشکلات موجود وجود ندارد به جز پایبندی به توافق.

طالبان از زمان توافقنامه دوحه تاکنون به یک سرباز آمریکایی هم در افغانستان حمله نکرده اند. با این حال آنها حملات خود را به نیروهای امنیتی افغانستان و شهروندان برجسته افغانستان به میزان قابل توجهی افزایش داده اند.

حمیرا ثاقب فعال حقوق بشر و عضو شورای عالی صلح که با طالبان در حال مذاکره است معتقد است که مذاکرات داخل افغانستان به بن بست رسیده است. او به دویچه وله گفت: “من امیدوارم که مذاکرات به بن بست نرسیده باشد، اما مذاکرات به هر حال متوقف شده اند.

واشنگتن اگر بخواهد به تعامل خود با افغانستان ادامه دهد اکنون به خودش بستگی دارد. ناتو به احتمال زیاد از خط بایدن پیروی خواهد کرد.

  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر