ملل متحد به روز سه شنبه گزارش داد که پس از اغاز مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان در ماه سپتمبر، تلفات غیرنظامیان در افغانستان به شدت افزایش یافته است. یوناما در گزارش سالانه خود که مستندات زخمی ها و کشته شدن غیرنظامیان را نشان می دهد، عنوان داشته است که تشدید تلفات غیرنظامیان اندکی […]

ملل متحد به روز سه شنبه گزارش داد که پس از اغاز مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان در ماه سپتمبر، تلفات غیرنظامیان در افغانستان به شدت افزایش یافته است. یوناما در گزارش سالانه خود که مستندات زخمی ها و کشته شدن غیرنظامیان را نشان می دهد، عنوان داشته است که تشدید تلفات غیرنظامیان اندکی پس از اغاز مذاکرات بین الافغانی در ۱۲ سپتمبر دو دوحه، ۴۵ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.

دبورا لیونز نماینده ویژه دبیرکل ملل متحده در افغانستان گفت: ” سال ۲۰۲۰ می توانست سال صلح در افغانستان باشد. به جای ان، هزاران غیرنظامی به دلیل افزایش جنگ، جان خود را از دست دادند. ” این گزارش در حالی منتشر می شود که مذاکرات میان حکومت افغانستان و طالبان در میان خشونت های بی وقفه همچنان متوقف است و توافق نامه ماه فبروری ۲۰۲۰ میان امریکا و طالبان توسط دولت بایدن در حال بررسی است.

گفتگوها میان دولت افغانستان و طالبان در ماه سپتمبر ۲۰۲۰ در دوحه اغاز شد، اما جنگ در افغانستان فقط شدت گرفت و غیرنظامیان مورد هدف قرار گرفتند. جنگ میان حکومت افغانستان و طالبان در اطراف و ساحات خارج از شهرها جریان دارد، تلفات غیرنظامیان در سه ماهه گذشته افزایش داشته است. همچنین کشتارهای هدفمند بالای کارمندان دولتی، ژورنالیستان، کارمندان حقوق بشر و فعالین جامعه مدنی عملیاتی شده است.

این را هم باید در نظر گرفت که اقلیت های مذهبی به ویژه مردم هزاره که اکثر انها از مذهب تشیع هستند و یا سیک ها اقلیت هندو افغان، مورد هدف گروه های تروریستی قرار گرفته اند.

۲۷۹۲ تلفات غیرنظامی (۸۹۱ کشته و ۱۹۰۱ زخمی) ثبت شده در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۰ نمایانگر بالاترین میزان برای این بازه زمانی از سال ۲۰۰۹ است. گروه طالبان حملات هدفمند علیه هرکسی غیر از کارمندان دولت یا حامیان دولت را انکار کرده اند، اما دولت افغانستان این گروه را مسئول بیشتر این حملات می داند.

سال گذشته هفتمین سال متوالی بود که سازمان ملل متحد بیش از ۳ هزار مرگ غیرنظامی را ثبت کرده است “با این وجود افغانستان در میان کشنده ترین مکان های غیرنظامی جهان باقی مانده است”. nytimesاین گزارش خاطر نشان کرد که بسیاری از افغانها امیدوار بودند که پس از آغاز مذاکرات رسمی دولت و مذاکره کنندگان طالبان، خشونتها کاهش یابد که هدف آنها توافق در مورد نقشه راه برای دولت آینده افغانستان و تلاش برای دستیابی به آتش بس گسترده است.

بخشی از افزایش تلفات سه ماهه چهارم به دلیل افزایش بمب های مغناطیسی متصل به وسایط نقلیه بوده و توسط تایمر یا کنترل از راه دور منفجر شده اند. گزارش سازمان ملل همچنین میزان بالای تلفات غیرنظامیان ناشی از انفجار بمب های کنار جاده ای و وسایط نقلیه توسط طالبان و دیگر عناصر ضد دولت را مستند کرده است.

گزارش ملل متحد ۶۲ درصد از تلفات غیرنظامیان در سال ۲۰۲۰ را به عناصر ضد دولتی نسبت می دهد، طالبان مسئول ۴۵ درصد از کل و داعش مسئول ۸ درصد است. باقی مانده ۹ درصد دیگر به عناصر ضد دولتی نامشخص نسبت داده شده است.

  • منبع خبر : nytimes