"آستین ال رایت" متخصص گروه های تروریستی امضای توافق‌نامه صلح امریکا با گروه طالبان بدون حضور دولت رسمی کابل را نشانه ای از درک ضعیف دولت فعلی امریکا از شرایط افغانستان توصیف کرد و خروج نیروهای امریکایی را مهر تاییدی بر این اقدامات تروریستی خواند.

خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه در گزارشی پیرامون تحولات اخیر در افغانستان، خروج نیروهای امریکایی از کشور را چراغ سبزی برای انجام اقدامات تروریستی بیشتر در کشور گرفتار در ناآرامی های داخلی ارزیابی کرد.آستین ال رایت” متخصص گروه های تروریستی امضای توافق‌نامه صلح امریکا با گروه طالبان بدون حضور دولت رسمی کابل را نشانه ای از درک ضعیف دولت فعلی امریکا از شرایط افغانستان توصیف کرد و خروج نیروهای امریکایی را مهر تاییدی بر این اقدامات تروریستی خواند.

این نشریه می نویسد: ایالات متحده امریکا و متحدانش نزدیک به دو دهه است که ادعا می کنند در حال جنگ با گروه طالبان هستند و هنوز چنان در درک وضعیت دشمن ضعیف عمل می کنند که نمی توانند تصمیم بگیرند که گروه طالبان مفرد است یا جمع. به هر صورت این گروه می تازد و حملات خشونت آمیزش را ادامه می دهد و دولت کابل و واشنگتن مشغول مذاکره در مورد آتش بس هستند.

مدت ها این تصور غلط وجود داشت که افراد و سازمان هایی که در شورش مسلحانه و خشونت سیاسی شرکت می کنند غیرمنطقی هستند. آنها از نظر منابع و بودجه بی نظم بوده و استراتژی ها یا تاکتیک هایی که استفاده می کنند نامنظم است. اما اکثر این بازیگران در حال برنامه ریزی بسیار آگاهانه در مورد نحوه مالیات و درآمدزایی از جمعیت غیرنظامی هستند. آنها می دانند که چگونه می توانند منابع خود را از مناطقی که فعالیت می کنند استخراج کنند و بودجه عملیات نظامی را تامین کنند.

گروه های تروریستی چون داعش به دنبال نابودی دولت و حاکمیت افغانستان هستند. پس از کشته شدن اسامه بن لادن سرکرده گروه تروریستی القاعده، قرار نبود ایالات متحده تعداد زیادی از سربازان را به طور نامحدود در افغانستان حفظ کند. هنگامی که حمله به بن لادن اتفاق افتاد، سطح نیروهای نظامی در افغانستان به طرز باورنکردنی بالا بود، حدود ۱۰۰ هزار نفر. اگرچه کاهش نیروها مرحله به مرحله انجام شد، اما از خشونت کاسته نشد.

هزینه های حضور ایالات متحده و کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از خروج فیزیکی از افغانستان بسیار زیاد خواهد بود، زیرا آنها باید نیروهای خود را مجددا مستقر و تدارکات مربوط به بازسازی زیرساخت ها را مدیریت کنند که این امر بسیار هم پرهزینه است.

از طرف دیگر پس از عقب نشینی نیروهای خارجی طالبان می توانند به خشونت ها ادامه دهند و این دقیقا همان چیزی است که داده هایی که پیدا کردیم به ما نشان می دهند. پس اگر نیمی از نیروهای باقیمانده هم از بین رفته باشد، بهترین توصیه یافتن راه های دیگر برای نشان دادن تعهد ایالات متحده به دولت افغانستان است.

  • نویسنده : فرشته بهار
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر