در ۱۷ و ۱۸ فبروری، وزرای دفاع ناتو یک کنفرانس مجازی برگزار کردند. یکی از موارد مهم در این کنفرانس، ارزیابی وضعیت فعلی افغانستان بود. وزرای دفاع ناتو باید در چارچوب توافق ۲۹ فبروری ایالات متحده و طالبان تصمیم بگیرند که افغانستان را ترک کنند یا خیر. وزرای دفاع در مورد اوضاع افغانستان بحث کاملی […]

در ۱۷ و ۱۸ فبروری، وزرای دفاع ناتو یک کنفرانس مجازی برگزار کردند. یکی از موارد مهم در این کنفرانس، ارزیابی وضعیت فعلی افغانستان بود. وزرای دفاع ناتو باید در چارچوب توافق ۲۹ فبروری ایالات متحده و طالبان تصمیم بگیرند که افغانستان را ترک کنند یا خیر. وزرای دفاع در مورد اوضاع افغانستان بحث کاملی داشتند.

ینس استولتنبرگ پس از این نشست دو روزه در یک کنفرانس خبری گفت: “ما با معضلات زیادی روبرو هستیم و هیچ گزینه آسانی وجود ندارد. در این مرحله ما تصمیمی نهایی در مورد آینده حضور خود اتخاذ نکرده ایم. دلیل اینکه ایالات متحده و نیروهای ناتو با معضل روبرو هستند این است که آنها استراتژی مشخصی برای خروج ندارند. اگر آنها طبق توافقنامه تا اول ماه می عقب نشینی نکنند، نیروهای خارجی خطر حمله توسط طالبان را دارند!

اگر آنها تا تابستان امسال و بدون هیچ توافق سیاسی بین گروه های مختلف افغان عقب نشینی کنند، دستاوردهای ۱۹ سال گذشته در معرض خطر نابودی خواهند بود. از زمان آغاز کار دولت جدید در ایالات متحده، تعدادی از مقامات بر این مسئله تاکید داشتند که عقب نشینی نیروهای امریکایی، به گروه طالبان و اجرای تعهدات آن‌ها در توافقنامه دوحه بستگی دارد.

ایالات متحده و ناتو بر این باورند که گروه طالبان افغانستان هنوز تعدات خود در مورد کاهش خشونت و قطع رابطه با القاعده را به طور کامل انجام نداده اند. آنها از آن زمان اصرار داشتند که عقب نشینی نیروها مبتنی بر شرایط است. در همین حال گروه طالبان که نقض توافقنامه دوحه را انکار کرده اند، اخیرا مجموعه ای از بیانیه ها را ارائه داده و هم پیام های صلح آمیز و هم تهدیدآمیز ارائه داده اند.

مهمترین پیامی که گروه طالبان در بیانیه های خود منتقل کردند شروع مجدد حملات علیه نیروهای خارجی به رهبری امریکا در افغانستان در صورت تمدید حضور در افغانستان بیش از مهلت اول می است. وضعیت موجود حاکی از آن است که معامله ایالات متحده و گروه طالبان که به عنوان توافقی تاریخی خوانده شده، در آستانه سقوط است. این یک نشانه دلگرم کننده برای پاکستان که از ذینفعان اصلی توافق صلح به شمار می رود نیست.

در همین حال اسلام آباد در حال رایزنی با سایر بازیکنان منطقه است. سفر اخیر نماینده ویژه روسیه در افغانستان به اسلام آباد چشمگیر ارزیابی شد. روسیه برخلاف ایالات متحده و ناتو فکر می کند که طالبان به طور کامل توافق نامه را اجرا می کنند. مسکو بیشتر طرف مقابل یعنی امریکا را به عدم پایبندی به توافق متهم کرده است. این نشان می دهد که اوضاع حتی تیره تر شده است، زیرا بازیگذان منطقه ای با سوء ظن به اهداف ایالات متحده نگاه می کنند. با وجود چنین شرایطی، شانس بازگشت صلح به افغانستان در آینده ای نزدیک چندان زیاد نیست.