در هفته‌‌ی گذشته تویتر افغانستان شاهد فعالیت‌های چشم‌گیر کاربران تویتری گروه طالبان بود. افراد گروه طالبان با به راه انداختن هشتگ #get_out_of_afghanistan (از افغانستان بیرون شوند) توانستند با نوشتن نزدیک به ۲۰۰۰۰ تویت و بازتویت، این هشتگ را ترند بسازند. توییت‌ها در سه زبان، فارسی، پشتو و اغلب انگلیسی پخش می‌شدند و کاربران خواستار بیرون […]

در هفته‌‌ی گذشته تویتر افغانستان شاهد فعالیت‌های چشم‌گیر کاربران تویتری گروه طالبان بود. افراد گروه طالبان با به راه انداختن هشتگ #get_out_of_afghanistan (از افغانستان بیرون شوند) توانستند با نوشتن نزدیک به ۲۰۰۰۰ تویت و بازتویت، این هشتگ را ترند بسازند. توییت‌ها در سه زبان، فارسی، پشتو و اغلب انگلیسی پخش می‌شدند و کاربران خواستار بیرون شدن نیروهای ناتو از افغانستان بودند.

به‌صورت میانگین، تنها ۲۲ درصد تویت‌ها، تویت‌های اصلی اند که بیشتر شان از ۱۰ حساب تویتر مشهور (influencer) با فالوور (تعقیب کننده) زیاد ارسال شده‌است و بقیه همه، توییت‌های کپی شده و باز توییت‌ها استند. به نقل از اعجاز ملک‌زاده که در سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۴۰۰ حساب تویتری منسوب به طالبان یا طرف‌داران طالبان را تعقیب کرده‌است، عقب بیشتر این حساب‌های تویتری، انسانی وجود ندارد و آن‌ها ربات‌های تویتری اند.

پژوهشی که فهیم احمد یوسف‌زی، یک تحلیل‌گر افغان انجام داده‌است و آن را در تویتر خود به نشر رسانده‌است، نشان می‌دهد که موقعیت ارسال کننده‌گان بیشتر تویت‌های اخیر درباره خروج نیروهای خارجی از افغانستان، خیبرپختون‌خواه، لاهور، بلوچستان و دیگر مناطق پاکستان اند. موقعیت تعداد اندک ارسال کننده‌گان این تویت‌ها افغانستان است.

تلاش بیشتر کاربران طالبان و ربات‌های تویت‌کننده بر این است که گروه طالبان را یک گروه مردمی و خواسته‌های آنان را خواست مردم افغانستان جلوه بدهند. محتوایی که پخش می‌شوند، به نیت تحت تأثیر قرار دادن جهانیان و شهروندان افغانستان است. هشتگ اخیر نیز برای ثابت ساختن این بود که گویا مردم افغانستان دیگر حضور نیروهای ناتو را در این کشور نمی‌خواهند. آن‌ها با استفاده از حافظه جمعی می‌خواهند نیروهای ناتو را به نیروهای «اشغال‌گر شوروی و نیروهای استعمارگر انگلیس» تشبیه کنند، روان مردم را دگرگون ساخته و به نحوی سربازگیری روانی داشته باشند.

منشن کردن افراد معتبر چون جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، کمالا هارس، معاون رئیس جمهور آمریکا، وزیر دفاع آمریکا، زلمی خلیل‌زاد، رئیس جمهور اشرف غنی، تعدادی از خبرنگاران تاثیرگذار و نهادهای مهم بیرونی در ترند اخیر گروه طالبان و همین‌طور نشر بیشتر تویت‌ها به زبان انگلیسی و آن‌هم در آستانۀ برگزاری مهم‌ترین نشست وزرای ناتو، نشان دهنده آن است که طالبان به تاکتیک تازه‌‌یی در جنگ رو آورده‌اند.

با این حال، به این نتیجه می‌توان رسید که حکومت در روایت سازی بر علیه طالبان ناکام بوده و با هزینه کردن پول هنگفت در این بخش، هنوز نتوانسته در جنگ روانی پیروز شود.

حکومت و نهادهای امنیتی نه تنها به این مسایل توجه نکرده‌اند که حتا امنیت فعالان مدنی و خبرنگاران را که مدافع اصلی ارزش‌های امروزی افغانستان استند نیز تأمین نکرده‌اند. فعالان مدنی و خبرنگاران اخیرأ مورد هدف‌های سازمان یافته گروه طالبان قرار گرفته‌اند و با توجه به شرایط کنونی و بی‌پروایی حکومت این حمله‌ها ادامه خواهد یافت.

  • منبع خبر : طلوع نیوز