روزنامه نیایورک تایمز می نوسید گروه طالبان ماه هاست که در حال دست پیدا کردن به شهرهای مهم افغانستان هستند و تهدید کردند که این کشور را به نقطه شکست خواند رساند، همچنین حکومت جدید امریکا به رهبری بایدن را به یک وضعیت بدون پیروزی سوق می دهند. در ساحات اطراف ولایت قندوز با وجود […]

روزنامه نیایورک تایمز می نوسید گروه طالبان ماه هاست که در حال دست پیدا کردن به شهرهای مهم افغانستان هستند و تهدید کردند که این کشور را به نقطه شکست خواند رساند، همچنین حکومت جدید امریکا به رهبری بایدن را به یک وضعیت بدون پیروزی سوق می دهند.
در ساحات اطراف ولایت قندوز با وجود سرمای شدید زمستان، جنگجویان گروه طالبان با استفاده از درون هایی که بدست اورده اند، پوسته های امنیتی را به ترس و وحشت انداخته است. مرکز ولایت بغلان، شهر پلخمری که شاهراه های مهمی که در این ولایت وجود دارد مخصوصا مسیر منتهی به کابل، توسط جنگجویان گروه طالبان مورد تهدید قرار گرفته است.
ولایت قندهار مهمترین ولایت افغانستان، جنگجویان طالب به مناطق ساحوی این ولایت حمله کرده و اکنون انتظار حمله و تصرف مرکز را می کشند. حملات جنگجویان گروه طالبان، حکومت بایدن را درگیر یک سیاست خطرناک کرده است.
قرار است تا نیروهای امریکایی تا ابتدای ماه می از افغانستان خارج شوند، اگر بایدن تاریخ عقب نشینی را مورد احترام قرار دهد، احتمال این وجود دارد که نیروهای حکومتی تحت فشار حملات جنگجویان گروه طالبان قرار گیرند و شهرهای مهمی همچون قندهار را تصرف کنند.
اما اگر تاریخ خروج را به تعویق اندازد، جنگجویان گروه طالبان به احتمال زیاد، توافق نامه را باطل اعلان خواهد کرد که منجر به انجام حملات مجدد بالای نیروهای خارجی خواهد شد. جنگ مجددا شدت خواهد گرفت.
اندروز واتکینز تحلیلگر ارشد افغانستان در گروه بحران بین الملل، عنوان کرده است که ” تهدید به پیروزی از سوی جنگجویان گروه طالبان، به ویژه در مناطق استراتژیکی همچون قندهار، خروج نیروها را برای دولت بایدن دشوار می کند، اگر فتح و تصرف قندهار پلان اصلی انها باشد، خروج نیروها از نظر سیاسی غیرممکن است. ”
جنگجویان گروه طالبان علیرغم حملات شدید حکومت و قوای بین المللی مناطق بسیاری را در اطراف قندهار توانسته اند حفظ کنند.
حاجی محمود نور، والسوال پنجوایی گفت: فرماندهان گروه طالبان به مقامات قبیله ای در این منطقه گفتند که طالبان عمداً از گرفتن پنجوایی جلوگیری کرد، به دلیل اینکه به آنها گفته شد صبر کنید و ببینید که مرحله بعدی مذاکرات صلح چگونه انجام می‌شود.
طالبان با رهبران قبیله همکاری می کردند، انها به از طریق پول و سپس پرداخت ان به نیروهای حکومتی، وعده می سپردند که پوسته های امنیتی را رها سازند. این باعث می شد تا طالبان به راحتی هر چه تمام مناطق بی شماری را تصرف کنند. این در حالیست که حکومت افغانستان این مسئله را که نیروهای افغان متهم به فساد هستند را رد کرد.
گرچه تکتیک های طالبان از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است اما نتایج معمولاً یکسان است: افزایش مالیات در شاهراه ها، ازبین بردن روحیه نیروهای امنیتی افغانستان با کاهش حمایت ایالات متحده و ترس روزافزون در میان کسانی که در مناطقی که در امنیت بودند.
هدف طالبان این است که دولت افغانستان را وادار به رعایت شرایط صلح خود کنند. در قطر، رهبران طالبان خواستار آزادی حدود ۷ هزار زندانی دیگر و استقرار دولت موقت شده اند، دو خواسته ای که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان تاکنون رد کرده است.
طبق گزارش گروه ناظر حکومت امریکا در ۱ فبروری، حدود ۲۰۰ پوسته امنیتی در قندهار توسط نیروهای امنیتی کشور، رها گردیدند. سقوط برخی از پوسته های امنیتی در فصل خزان به طالبان تجهیزات نظامی و مهمات را بدست اورده اند.