در کمتر از ۱۰۰ روز قبل از اینکه برای همیشه برای عزیمت نیروهای امریکایی برنامه ریزی شود، امرالله صالح معاون رییس جمهور افغانستان با جین فرگوسن خبرنگار ویژه نیوز اور به گفتگو در مورد توافق نامه، میراث امریکا در افغانستان، اشتباهات بزرگ کاخ سفید ترمپ و آنچه او امیدوار است در دولت بایدن اتفاق بیفتد […]

در کمتر از ۱۰۰ روز قبل از اینکه برای همیشه برای عزیمت نیروهای امریکایی برنامه ریزی شود، امرالله صالح معاون رییس جمهور افغانستان با جین فرگوسن خبرنگار ویژه نیوز اور به گفتگو در مورد توافق نامه، میراث امریکا در افغانستان، اشتباهات بزرگ کاخ سفید ترمپ و آنچه او امیدوار است در دولت بایدن اتفاق بیفتد صحبت کرد.

وقتی ایالات متحده ما را دور زد و مستقیما با سران گروه طالبان وارد معامله شد، این برای ما تعجب آور بود و همچنین برای گروه طالبان یک رویا بود. از نظر من این یک اشتباه بود. چند وقت پیش بیانیه وزیر خارجه آقای پمپئو را می خواندم که می گفت هیچ امریکایی در افغانستان کشته نشده است. ما خوشحالیم که هیچ امریکایی کشته نشد، اما او فراموش کرد که چند افغان کشته شدند. روشی که او این جمله را بیان کرد نحوه درست برخورد شما با متحدان خود نیست.

جنگ کنونی جنگ بین افغان‌ها نیست، ما با همان دشمن سال ۲۰۰۲ می جنگیم، اگر آن‌ها در آن زمان دشمن شما بودند، اکنون نیز دشمن شما هستند. در چند سال گذشته لحظاتی وجود داشت که احساس کردم افغانستان توسط ایالات متحده رها شده است. دیپلماسی ایالات متحده بیش از افغانستان به ایالات متحده آسیب رسانده است.

ما به ایالات متحده گفته ایم که باید از قدرت سیاسی و دیپلماتیک خود استفاده کنید تا به گروه طالبان بفهمانید که در بهترین حالت یک گروه هستند. آنها یک کشور نیستند، حتی یک گروه مسلط هم نیستند. من از هر تلاشی برای رسیدن به یک توافق سیاسی مسالمت آمیز حمایت می کنم اما تسلیم سیاسی هرگز. ترک افغانستان تا ماه می به این بستگی دارد که آنها برای چه آمده اند. آیا هدف حاصل شده است؟ خیر، زیرا گروه طالبان متعهد شدند خود را از القاعده جدا کنند، اما هنوز با این گروه در ارتباط هستند.

امیدوارم دولت بایدن تصمیمات تاثیرگذارتری بگیرد. امیدوارم روزی برسد که ما جنگ لفظی و جنگ عقاید داشته باشیم و برای کنترل میکرافون بجنگیم نه برای اسلحه.

  • منبع خبر : پی بی اس نیوز اور