مقامات ناتو به روز یکشنبه اعلام کردند که نیروهای تحت امر ایالات متحده بیش از مهلت تعیین شده در توافق صلح با سران گروه طالبان در افغانستان باقی خواهند ماند، زیرا گروه طالبان در پیروی از این توافق نامه کوتاهی کرده اند. دولت افغانستان و دیگران معتقدند گروه طالبان با تشدید خشونت و عدم قطع […]

مقامات ناتو به روز یکشنبه اعلام کردند که نیروهای تحت امر ایالات متحده بیش از مهلت تعیین شده در توافق صلح با سران گروه طالبان در افغانستان باقی خواهند ماند، زیرا گروه طالبان در پیروی از این توافق نامه کوتاهی کرده اند.
دولت افغانستان و دیگران معتقدند گروه طالبان با تشدید خشونت و عدم قطع رابطه با گروه های تروریستی مانند القاعده، نتوانسته اند به شرایط این معامله پایبند بمانند.
یک مقام ارشد ناتو گفت: “تا پایان ماه آپریل هیچ عقب نشینی کامل توسط متحدان وجود نخواهد داشت، زیرا شرایط برآورده نشده است. ما نمی‌توانیم شتاب زده عمل کنیم. ما می توانیم یک استراتژی خروج بسیار حساب شده تری را ببینیم.”
دواخان منه‌پال سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی گفته است: “ما در برابر تهدیدات مشترک با ناتو که توسط امریکا هدایت می‌شود یک نقطه اشتراک داریم. کمپین ما نیز یک کار مشترک است و هرگونه تصمیم گیری پس از ارزیابی مشترک تهدید اتخاذ خواهد شد.”
تخمین زده شده است که علاوه بر سربازان امریکایی، ۱۰ هزار نیروی خارجی در افغانستان وجود دارد. ناتو اعلام کرد که انتظار می‌رود سطح نیروها تا قبل از ماه می تقریبا یکسان باقی بماند، اما برنامه پس از آن مشخص نیست.
طارق فرهادی مشاور دولت سابق اظهار داشت که این ائتلاف ممکن است قصد ایجاد شرایطی را داشته باشد که در آن کابل و گروه طالبان قبل از بیرون کشیدن نیروهای خود در مورد نقشه راه توافق کرده باشند.
او اظهار داشت که اگر نیروهای نظامی در این کشور بمانند و شرایط فقط برای گروه طالبان فراهم شود، افغانستان می تواند به سمت یک دهه دیگر جنگ پیش رود!

  • نویسنده : مریم متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر