گروه طالبان در واکنش به بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ناتو مبنی بر مسئول بودن این گروه در افزایش خشونت‌ها، «اشغال خارجی» را دلیل اصلی بحران جاری در افغانستان دانست. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در بیانیه‌ای تصریح کرد: «اشغال خارجی عامل اصلی و درجه یک بحران جاری در افغانستان است که در نتیجه آن […]

گروه طالبان در واکنش به بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ناتو مبنی بر مسئول بودن این گروه در افزایش خشونت‌ها، «اشغال خارجی» را دلیل اصلی بحران جاری در افغانستان دانست. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان در بیانیه‌ای تصریح کرد: «اشغال خارجی عامل اصلی و درجه یک بحران جاری در افغانستان است که در نتیجه آن افغان‌ها ۲۰ سال کشته شدند اینجا یک دولت بی‌کفایت بر مردم تحمیل شده است.

اتحادیه اروپا و ناتو در بیانیه‌ای گروه طالبان را مسئول ادامه جنگ، کشتار غیرنظامیان، تخریب تاسیسات عام‌المنفعه و کشتار‌های هدفمند دانسته و خواستار کاهش خشونت‌ها شده بود.

مجاهد افزود که اتحادیه اروپا و ناتو در کشتار‌ها و جنایات‌های دو دهه گذشته در افغانستان بطور مستقیم و یا با واسطه دخیل بودند. وی ادامه داد: «بعضی از این کشور‌ها هنوز هم تلاش دارند که حضور نیرو‌های اشغالگر آمریکایی در افغانستان تمدید شود و جنگ جاری هنوز هم دوام یابد».

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیرو‌های خارجی پس از زمان توافق شده با گروه طالبان برای خروج کامل از افغانستان نیز به حضور در این کشور ادامه خواهند داد.

طالبان در واکنش به این گزارش تاکید کرد که ادامه حضور نظامیان خارجی بیش از زمان تعیین شده، برخلاف توافقات است و خواستار خروج کامل نیرو‌ها تا ماه می‌سال ۲۰۲۱ شد.

  • نویسنده : فرشته بهار
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر