جو بایدن در حال نشان دادن خط مشی سخت تر به گروه طالبان است. مقامات ارشد هشدار داده اند که اگر گروه طالبان به قول های خود عمل نکنند، ممکن است عقب نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه می به تاخیر بیفتد. هجوم اظهار نظرهای کاخ سفید، وزارت امور خارجه و پنتاگون در این […]

جو بایدن در حال نشان دادن خط مشی سخت تر به گروه طالبان است. مقامات ارشد هشدار داده اند که اگر گروه طالبان به قول های خود عمل نکنند، ممکن است عقب نشینی نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه می به تاخیر بیفتد. هجوم اظهار نظرهای کاخ سفید، وزارت امور خارجه و پنتاگون در این هفته تردیدی باقی نگذاشت که دولت بایدن به روند صلح متزلزل شک و تردید داشته و نسبت به آن بدبین است.
دولت امریکا در حال بررسی وضعیت افغانستان است و با مجموعه ای از گزینه های دشوار روبرو است. مقامات و افسران نظامی سابق امریکا گفته‌اند هرگونه تاخیر در عقب نشینی نیروهای امریکایی می تواند باعث تشدید خشونت شود و گروه طالبان را وادار کند تا مذاکرات صلح با دولت کابل را کنار بگذارند.
جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت: گروه طالبان در وعده های خود در این توافق پایبند نبوده اند. آنتونی بلینکن دیپلمات ارشد بایدن نیز در تماس خود با اشرف غنی، رییس جمهور گفت: در هرگونه توافق صلح، حفظ پیشرفت های ۲۰ سال گذشته در زمینه حقوق بشر، آزادی های مدنی و نقش زنان در جامعه افغانستان ضروری است.
یک مقام سابق امریکایی گفت: “امریکایی ها مجبورند گروه طالبان را متقاعد کنند که این معامله هنوز زنده است و باید به آن پایبند باشند، حتی اگر عقب نشینی نیروها به تعویق بیافتد.
به گفته مقامات پیشین، به تعویق انداختن عقب نشینی ایالات متحده به مدت نامحدود می تواند کل روند صلح را از بین ببرد و گروه طالبان می‌توانند به یک جنگ همه جانبه برگردند و حملات خود را از سر بگیرند.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر