جنگجویان گروه طالبان در سالهای اخیر از هواپیماهای کوچک بدون سرنشین برای شناسایی و تهیه فیلم تبلیغاتی از حملات استفاده کرده اند. اما اکنون این گروه از دستگاه های کنترل از راه دور به عنوان سلاحی جدید علیه نیروهای امنیتی افغانستان استفاده می کند. از ماه اکتبر، طالبان حملات مسلحانه با هواپیماهای بدون سرنشین را […]

جنگجویان گروه طالبان در سالهای اخیر از هواپیماهای کوچک بدون سرنشین برای شناسایی و تهیه فیلم تبلیغاتی از حملات استفاده کرده اند. اما اکنون این گروه از دستگاه های کنترل از راه دور به عنوان سلاحی جدید علیه نیروهای امنیتی افغانستان استفاده می کند.
از ماه اکتبر، طالبان حملات مسلحانه با هواپیماهای بدون سرنشین را دست کم در شش ولایت از ۳۴ ولایت افغانستان انجام داده اند. برخی از آنها کادر امنیتی افغان را کشته و زخمی کرده اند. برخی دیگر به زیرساخت های نظامی آسیب رسانده اند.
مشخص نیست که چرا طالبان اخیرا هواپیماهای بدون سرنشین تجاری را مسلح می کنند. اما این اقدام همزمان با حملات شدید علیه نیروهای افغان و علیرغم ادامه مذاکرات صلح بین طرف های درگیر صورت گرفته است.
ناظران می گویند هواپیماهای بدون سرنشین می توانند توانایی های میدان جنگ طالبان را افزایش دهند و یک ابزار تبلیغاتی قوی برای آنها فراهم کنند.
هر چند تاکنون هواپیماهای بدون سرنشین طالبان تاثیر قابل توجهی در میدان جنگ نداشته اند، اما کارشناسان می گویند تهدیدی که توسط هواپیماهای بدون سرنشین ایجاد می شود، در صورت استفاده صحیح و در شرایط مطلوب می تواند قابل توجه باشد.
نیک واترز تحلیلگر گروه تحقیقاتی بلینگکت می گوید: “این هواپیماهای بدون سرنشین قدرت فیر نسبتا کمی دارند، یک یا دو مهمات به اندازه بمب دستی. با این حال آنها کاملا دقیق هستند و اگر در جای مناسب فرود بیایند می توانند تاثیر قابل توجهی داشته باشند.”
واترز افزود طالبان می توانند از هواپیماهای بدون سرنشین مسلح برای هدف قرار دادن فرماندهان، گروهی از سربازان، وسایل نقلیه و مخازن مهمات استفاده کنند.
حملات هواپیماهای بدون سرنشین طالبان برای آنها به عنوان عملیات روانی دارای ارزش تبلیغاتی است. در ماه های اخیر جنگجویان طالبان و اکانت های طرفدار طالبان فیلم ها و عکس هایی را در شبکه های اجتماعی بارگذاری کرده اند و در مورد قابلیت های جدید خود فخر می فروشند.
تحلیلگران نظامی می گویند که طالبان از استراتژی جنگ و گفتگو استفاده می کنند و می خواهند از طریق دستاوردهای میدان جنگ، قدرت خود را در مذاکرات صلح افزایش دهند.
تحلیلگران می گویند تکتیک های هواپیماهای بدون سرنشین طالبان از شبه نظامیان داعش در عراق و سوریه الگو برداری شده است.

  • منبع خبر : گاندهارا