به نظر می رسد هم دولت افغانستان و هم طالبان در حال آماده شدن برای یک بهار خشونت آمیز در میان عدم اطمینان از خروج نیروهای امریکایی تا ماه می هستند. روز پنجشنبه پنتاگون سوالاتی را در مورد اینکه آیا این عقب نشینی در حالی که دولت بایدن توافق نامه قبلی را بررسی می‌کند، طبق […]

به نظر می رسد هم دولت افغانستان و هم طالبان در حال آماده شدن برای یک بهار خشونت آمیز در میان عدم اطمینان از خروج نیروهای امریکایی تا ماه می هستند.
روز پنجشنبه پنتاگون سوالاتی را در مورد اینکه آیا این عقب نشینی در حالی که دولت بایدن توافق نامه قبلی را بررسی می‌کند، طبق برنامه پیش خواهد رفت یا خیر مطرح کرد.
جان اف کربی سخنگوی پنتاگون اظهار داشت: “بدون اینکه گروه طالبان به تعهدات خود در مورد خودداری از تروریسم و جلوگیری از حملات خشونت آمیز علیه نیروهای امنیت ملی افغانستان عمل کنند، بسیار دشوار است که راهی خاص برای حل و فصل مذاکره مشاهده کنید.” ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان به روز جمعه در شبکه های اجتماعی گفت که اظهارات آقای کربی بی اساس است.
مقامات امریکایی مدت هاست اصرار دارند که این توافق مبتنی بر شرایط است و اگر گروه طالبان این شرایط را نداشته باشد، حضور نیروهای امریکایی در این کشور افزایش می یابد. گروه طالبان که خود را برای فصل جنگ بهار آماده می‌کنند، پس از دستیابی به دستاوردهای ثابت در سال های اخیر در حال حاضر در چندین شهر افغانستان موقعیت خوبی دارند.
اما اقدامات اخیر کاخ سفید جو بایدن پیام اطمینان بخشی بیشتری به اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و دیگر مقامات دولتی ارسال کرده که آنها دیگر در حاشیه نخواهند بود و امریکایی ها به این زودی ها این کشور را ترک نخواهند کرد.
مقامات افغان به طور خصوصی گفته اند که تماس یک ساعته آقای سالیوان سطح اطمینان خاصی را بین دولت غنی و کاخ سفید برقرار کرده و آنها را مطمئن ساخته است که با ادامه مذاکرات صلح در دوحه صدای آنها شنیده خواهد شد.
بسیاری از مقامات افغانستان می گویند که آنها معتقدند که گروه طالبان تنها بدنبال یک چیز هستند: به دست گرفتن قدرت با زور و همه طرفین درگیری متفق القول هستند که از دست دادن مهلت خروج نیروها در ماه می به سرعت تعادل ایجاد شده در جبهه های نبرد کشور را تغییر می‌دهد و می تواند خطر افزایش تلاش گروه طالبان برای ورود به شهرها را فراهم کند.
آقای عبدالله نیز در این زمینه اظهار داشت: “نگرش اخیر طالبان دلگرم کننده نبوده است و این گروه هنوز با القاعده قطع رابطه نکرده است.” این مسئله ایست که وزارت خزانه داری ایالات متحده نیز در گزارش به آن اشاره کرده است.

  • منبع خبر : نیویورک تایمز