سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی جهانی سال ۲۰۲۱ خود اعلان نمود که افغانستان در سال ۲۰۲۰ همچنان کشنده ترین کشور برای افراد ملکی بوده است. این در حالیست که بحران شیوع کرونا به طرز چشمگیری این مسئله را تشدید کرد. حملات گروه طالبان با استفاده از ماین های چسبکی دلیل اصلی مرگ و […]

سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی جهانی سال ۲۰۲۱ خود اعلان نمود که افغانستان در سال ۲۰۲۰ همچنان کشنده ترین کشور برای افراد ملکی بوده است. این در حالیست که بحران شیوع کرونا به طرز چشمگیری این مسئله را تشدید کرد.
حملات گروه طالبان با استفاده از ماین های چسبکی دلیل اصلی مرگ و زخمی شدن غیرنظامیان بود. در حملات هوایی حکومت افغانستان تعداد زیادی از غیرنظامیان کشته و زخمی شدند. گروه های تروریستی دیگر مانند داعش مسئول چندین حملات دهشت افگن بالای غیرنظامیان بوده اند که زنان و کودکان نیمی از تلفات را تشکیل می دهند.
پاتریشیا گوسمن، معاون بخش اسیا در دیده بان حقوق بشر عنوان کرد که با ادامه جنگ، در حالی که طرفین در حال رایزنی برای تامین صلح و پایان دادن به جنگ خانمانسوز هستند، دو طرف تلفات اساسی و وحشتناکی را بالای مردم وارد ساخته اند.
” کشورهایی که از روند صلح حمایت می کنند، باید برای حمایت از غیرنظامیان و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و معارف، ازادی رسانه ها تاکید کنند.
دور اول مذاکرات بین الافغانی در ۱۲ سپتمبر آغاز شد. در طول سال ۲۰۲۰، گروه های حقوق زنان و سایر فعالان خواستار نمایندگی گسترده افغان ها در گفتگوها با گروه طالبان و حفظ تضمین های قانون اساسی در مورد برابری زنان و سایر حقوق زنان شدند.
علاوه بر این، حکومت افغانستان در مجازات نمودن افراد و مقامات ارشد مسئول که قتل های غیرقانونی و یا تجاوزات جنسی را مرتکب شدند، ناتوان بوده است.
گفته می شود که گروه طالبان مسئول تعدادی از حملات به ژورنالیستان بوده است. برخی از مقامات حکومتی هم کارمندان رسانه های را تهدید کرده اند.
همچنین در ماه نومبر، حکومت استرالیا با گزارش جنایت امیزی مواجه شد که عنوان نموده است که نیروهای نظامی این کشور در افغانستان مرتکب جنایات و کشتار غیرقانونی شده اند که مرتکب ۳۹ قتل غیرقانونی بوده اند.
محکمه استیناف دادگاه کیفری بین المللی در تاریخ ۵ مارچ، قاضیان و محققین این دادگاه را مجاز به تحقیق در مورد جنایات نیروهای امریکایی در افغانستان دانستند.
گاسمن معتقد است که نه دولت افغانستان و نه ایالات متحده برای برقراری عدالت به خانواده های قربانی، هیچ اقدامی نکرده اند.

  • نویسنده : نظیفه نزهت
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر