ریچارد بنت در این نشست با اشاره به نخستین گزارشش از وضعیت افغانستان که اوایل سپتامبر به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه داد، گفت هزاره‌ها با کشتار هدفمند و حمله‌های بی‌وقفه مواجه‌اند و اکنون باید روی این مسئله تمرکز کرد که چگونه ممکن است از هزاره‌ها محافظت صورت گیرد. بنت در ادامه افزود […]

ریچارد بنت در این نشست با اشاره به نخستین گزارشش از وضعیت افغانستان که اوایل سپتامبر به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه داد، گفت هزاره‌ها با کشتار هدفمند و حمله‌های بی‌وقفه مواجه‌اند و اکنون باید روی این مسئله تمرکز کرد که چگونه ممکن است از هزاره‌ها محافظت صورت گیرد.

بنت در ادامه افزود که دیوان کیفری بین‌المللی از مراجع مهم رسیدگی به جنایت‌ها در سطح جهان است، اما در مورد کشتار هزاره‌ها هنوز به‌صورت رسمی یک تحقیق همه‌جانبه که مشخص کند این کشتار نسل‌کشی است یا خیر، انجام نشده است.

یوناما در تازه‌ترین آماری که از تلفات این رویداد امروز، (۱۱ میزان) منتشر کرده نوشته است که در شمار جان‌باختگان به ۵۳ و شمار زخمی‌های این رویداد به ۱۱۰ نفر افزایش یافته است. از این جمله ۴۶ تن از جان‌باختگان دختران و زنان جوان بوده‌اند. قبل از این سازمان ملل نوشته بود که آمار تلفات این انفجار در منطقه هزاره‌نشین به «۴۳ کشته و ۸۳ زخمی» رسیده است.

بنت گفت: «مشخص کردن اینکه کشتار هزاره‌ها نسل‌کشی است یا خیر، به زمان نیاز دارد و دیوان کیفری بین‌المللی باید برای این کار، چند پرونده مشخص و کلیدی را بررسی کند.»

بنت تصریح کرد که خود او برای پاسخگو کردن عاملان جنایات در افغانستان تلاش می‌کند و هرکسی که مسئول این حوادث مرگبار است باید مواخذه شوند. در عین حال، بنت افزود که پرسش اساسی اکنون این نیست که آیا این کشتار نسل کشی است یا خیر، پرسش اساسی این است که چگونه می‌توان این کشتار را متوقف کرد.

حمله‌های هدفمند علیه هزاره‌ها در پاکستان و افغانستان از سال ۲۰۰۹ افزایش یافت و طی این مدت، حدود ۷۰۰۰ نفر کشته شدند که از این میان، مشخصات ۲۱۰۰ نفر از قربانیان را شبکه تحلیلگران بلاق جمع‌آوری کرده است.

  • نویسنده : فخریه نادری
  • منبع خبر : سفیر نیوز