راس ویلسن سرپرست سفارت ایالات متحده امریکا در کابل به تازگی اعلام کرد، گروه طالبان انتظار دارد که هفت زندانی دیگر شان طی 10 روز آینده از قید حکومت افغانستان آزاد شوند.

راس ویلسن سرپرست سفارت ایالات متحده امریکا در کابل به تازگی اعلام کرد، گروه طالبان انتظار دارد که هفت زندانی دیگر شان طی ۱۰ روز آینده از قید حکومت افغانستان آزاد شوند. راس ویلسن اضافه کرد: «بخش مشخصی در ارتباط به هفت هزار زندانی دیگر طالبان در توافق‌نامۀ آمریکا و طالبان جا داده شده‌است. و اگر محاسبه شوند، طالبان تحت شرایط این توافق‌نامه توقع دارند که این زندانیان تا نیمه‌های ماه دسامبر رها شوند. من تاریخ مشخص آن را به یاد ندارم. این دیدگاه ماست. از آن‌جایی که مربوط ما می‌شود همه بخش‌های توافق‌نامۀ آمریکا و طالبان با یکدیگر گره خورده‌اند. شما نمی‌توانید یک بخش آن را بکشید و بگویید این بخش باید باشد در حالی که بخش‌های دیگر نباشند».

در همین حال، محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر گفته است، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان شامگاه شنبه هفته جاری با اعضای این گروه در دوحه در مورد رهایی زندانیان طالبان گفت‌وگو کرد. از سوی دیگر، محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان می‌گوید، با رهایی بیش از پنج هزار زندانی طالبان تعهدش را برای صلح ادا کرده است و حالا نوبت طالبان است به تعهدات شان عمل کنند و آتش‌بس نمایند.

شایان ذکر است که توافق‌نامه صلح میان آمریکا و طالبان به تاریخ ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ امضا شد که براساس آن باید پنج هزار زندانی طالبان با دو هزار زندانی دولت افغانستان مبادله شوند پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی صلح میان طالبان و دولت افغانستان آغاز می‌شود. اما حکومت افغانستان بیش از پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کرد که پس از آن مذاکرات صلح میان هیأت‌های دولت کابل و طالبان در دوحه قطر آغاز شد و هنوز هم ادامه دارد.

  • نویسنده : مریم متین