پس از جاری شدن سلاب‌ها در ولایت غور  به دومین منار بلند خشتی جهان آسیب رسیده است. منابع محلی می‌گویند که منار جام بر اثر وقوع سیل آسیب جدی دیده است و در خطر فروریزی قرار دارد. همچنین سیلاب‌ به منطقه منار جام که در بستر رودخانه قرار دارد، نفوذ کرده است. منار جام از یکی […]

پس از جاری شدن سلاب‌ها در ولایت غور  به دومین منار بلند خشتی جهان آسیب رسیده است. منابع محلی می‌گویند که منار جام بر اثر وقوع سیل آسیب جدی دیده است و در خطر فروریزی قرار دارد. همچنین سیلاب‌ به منطقه منار جام که در بستر رودخانه قرار دارد، نفوذ کرده است.

منار جام از یکی از بنا‌های تاریخی افغانستان و جهان به حساب می‌آید، این بنا پس از قطب منار در دهلی‌نو هند، بلندترین منار خشتی جهان است. در همین حال؛ مقام‌های محلی در ولایت غور می‌گویند که بر اثر سیلاب‌های روز جمعه در این ولایت، ۵۰ نفر جان باخته و ده تن دیگر مفقود شده‌اند.

منابع محلی در این ولایت گفته اند که گروه طالبان تاهنوز برای جلوگیر از فروریزی این منار تاریخی هیج اقدامی نکرده است. مردم محل از موسسه های فرهنگی خواسته اند که برای جلوگیری از فروریزی این منار تاریخی گدام های عملی را بردارند.

منار جام ولایت غور که کهن‌ترین منار خشتی جهان خوانده می‌شود از شاهکارهای معماری غوری‌ها بوده و در زمان پادشاهی سلطان غیاث‌الدین، (1153-1203 میلادی) از بزرگترین پادشاهان سلسله غوری، ساخته شده است.
این منار باستانی در سال 2002 میلادی در لست میراث‌های فرهنگی جهانی سازمان یونسکو درج شده است و یکی از بزرگترین آثار تاریخی در غرب کشور به شمار می رود.