حاکمان جدید افغانستان که از اکثر کمک های بین المللی و همچنین دارایی های دولت افغانستان در حساب های ایالات متحده محروم هستند، منابع کمی برای محافظت از میلیون ها انسان آسیب پذیر در برابر زمستان سخت دارند. مردم افغانستان مجبورند بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند. گروه‌های کمک‌رسان تخمین می‌زنند که نزدیک […]

حاکمان جدید افغانستان که از اکثر کمک های بین المللی و همچنین دارایی های دولت افغانستان در حساب های ایالات متحده محروم هستند، منابع کمی برای محافظت از میلیون ها انسان آسیب پذیر در برابر زمستان سخت دارند. مردم افغانستان مجبورند بین غذا و گرما یکی را انتخاب کنند.

گروه‌های کمک‌رسان تخمین می‌زنند که نزدیک به ۲۳ میلیون افغان از مجموع ۳۹ میلیون جمعیت، در حال حاضر غذای کافی ندارند. مقامات امدادی گفتند که بسیاری از آنها همچنین فاقد سرپناه مستحکم و پول برای گرم کردن خانه های خود در شب هستند که آنها را مجبور می کند بین غذا و سوخت یکی را انتخاب کنند و این مسئله پتانسیل بیشتری برای یک فاجعه انسانی تمام عیار ایجاد می کند.

بابر بلوچ سخنگوی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ژنو می گوید: “هر جا که می رویم، هزاران نفر دیگر را پیدا می کنیم که به کمک نیاز دارند. آنها از خانه های خود رانده نشده اند، اما شغل خود را از دست داده اند، پس انداز ندارند و سیستم زندگی آنها در حال فروپاشی است. آنها در لیست ما نیستند، اما می‌آیند و بیرون از سایت‌های توزیع کمک ها منتظر می‌مانند و می‌گویند: پس ما چطور؟ چرا به ما کمک نمی کنید؟

 فروشندگان زغال سنگ و چوب که در داخل محوطه های حصارکشی شده با انباشته هیزم از جنگل های شرق افغانستان و کیسه های زغال سنگ از کوه های شمالی منتظر بودند، این هفته با وجود نیاز شدید و گسترده به گرما، فقط تعداد کمی مشتری داشتند، زیرا مردم قدرت خرید هیزم ندارند.

اگر چه دولت طالبان که با کمبود نقدینگی مواجه است، تقریبا هیچ وسیله ای برای کمک به فقرا ندارد، اما از نزدیک با برنامه های کمک های خارجی، عمدتا از طریق فراهم کردن اسکورت های مسلح برای کامیون های تدارکاتی و امنیت برای مکان های توزیع شلوغ، هماهنگ شده است. تمام سرپرستان و کارگران این سایت ها افغان هستند.

مفتی عبدالمطلب، سخنگوی وزارت امور پناهندگان مدعی شد که دفتر او با چندین اجنسی خارجی از جمله اجنسی پناهندگان سازمان ملل، بدون دست زدن به هیچ یک از وجوه دریافتی آنها کار می کند. او گفت موسسات خیریه با بانک های بین المللی ارتباط دارند و ما تمام تلاش خود را می کنیم تا کار آنها را تسهیل کنیم. ما می‌خواهیم تا حد امکان به افغان‌ها کمک شود.

توزیع ناعادلانه کمک ها

در همین حال شماری از باشندگان کابل شکایت کرده اند که شاهد توزیع ناعادلانه کمک ها هستند. آن ها گفتند که این کمک ها به افراد آسیب پذیری که به آن نیاز دارند ارائه نشده است. این درحالیست که وضعیت وخیم انسانی در افغانستان پس از تسلط نیروهای طالبان و تعلیق متعاقب کمک‌ها، همراه با مسدود کردن دارایی‌های این کشور، بحرانی تر شده است.

سازمان بین المللی مهاجرت نگرانی مداوم خود را در مورد میلیون ها بیجا شده داخلی در افغانستان ابراز کرده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل نیز در حال تشدید واکنش خود برای توزیع به موقع کمک های زمستانی به ویژه برای آسیب پذیرترین خانواده های بیجا شده است.

 در عین حال، عزت الله نوری هماهنگ کننده فوریت های ملی سازمان خوار و بار و کشاورزی (فائو) در افغانستان نیز خاطرنشان کرد که این سومین فصل خشکسالی در پنج سال گذشته است. او هشدار داد: “اگر به موقع از بخش کشاورزی حمایت نکنیم، یک رکن اساسی اقتصاد افغانستان را از دست خواهیم داد.

همه اینها در حالیست که برخی از باشندگان کابل به خبرگزاری ها گفته اند که هیچ کس به آنها چیزی نداده است و وقتی درخواست کمک می‌کنند، به آنها گفته می شود صبر کنند.

  • نویسنده : زهرا نادری
  • منبع خبر : واشنگتن پست