عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در دیدار با زلمی خلیل زاد نماینده آمریکا در امور افغانستان گفت: تلاش‌ها برای صلح و روند صلح باید فراگیر باشد و این روند نمی‌تواند در انحصار افراد یا گروه‌ها باشد.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت در دیدار با زلمی خلیل زاد نماینده امریکا در امور صلح افغانستان گفته است روند صلح افغانستان نباید در انحصار فرد یا گروه خاص باشد. بر اساس خبرنامه ریاست اجرایی حکومت در این دیدار آقای عبدالله گفته است که تلاش‌ها برای صلح و روند صلح باید فراگیر باشد و این روند نمی‌تواند در انحصار افراد یا گروه‌ها باشد. ظاهرا وی از مدیریت گفتگوهای صلح امریکا و رییس جمهور غنی انتقاد کرده است.
وی با بیان اینکه صلح از مهمترین خواسته‌های دولت و مردم افغانستان است تاکید کرد: در این روند باید همه احزاب، جریان‌ها، شخصیت‌های سیاسی و جامعه مدنی افغانستان نقش داشته باشند.
رییس اجرایی حکومت ابراز امیدواری کرد که گروه طالبان با توجه به حقایق جامعه و با استفاده از فرصت موجود به صلح تن دهد. خلیل زاد نیز در این دیدار گفته است که امریکا بر اصل کاهش خشونت با تعریف مشخص و قابل قبول برای امریکا، دولت و مردم افغانستان به‌عنوان پیش‌شرط امضای توافق‌نامه صلح با گروه طالبان پابند است.
وی افزود: هنوز گروه طالبان در این زمینه (کاهش خشونت) پاسخ روشن نداده است.
خلیل زاد روز گذشته در دیدار با اشرف غنی رییس جمهور افغانستان گفته است مذاکرات وی با گروه طالبان در قطر پیشرفتی نداشته است. در روز‌های گذشته عبدالله عبدالله رییس اجرایی حکومت، اشرف غنی رییس جمهور را به یکجانبه گرایی در روند صلح افغانستان متهم کرده بود.

  • نویسنده : احمد مصدق