دومین جشنواره گردشگری زمستانی بامیان که قرار است تا یک ماه دیگر در بخش‌های گوناگون راه اندازی شده است ادامه داشته باشد. این برنامه روز گذشته پنج‌شنبه (۱۸دلو) با رقابت دوستانۀ تیم‌های بزکشی ولایت‌های بامیان و پروان آغاز شد.

سفیر: دومین جشنواره گردشگری زمستانی بامیان که قرار است تا یک ماه دیگر در بخش‌های گوناگون راه اندازی شده است ادامه داشته باشد. این برنامه روز گذشته پنج‌شنبه (۱۸دلو) با رقابت دوستانۀ تیم‌های بزکشی ولایت‌های بامیان و پروان آغاز شد.

شماری از فرهنگیان بامیان با همکاری شماری از نهادهای دولتی سال گذشته جشنواره گردشگری را در ولایت بامیان آغاز کردند که صدها گردشگر داخلی و خارجی در این برنامه‌ها اشتراک کرده بودند. مسئولان محلی در بامیان می‌گویند، موسیقی‌محلی، شعرخوانی، مسابقه اسکی، نمایشگاه صنایع دستی و نمایش سه‌بعدی بودا نیز شامل این جشنواره هستند.

باشنده‌گان ولایت بامیان، می‌گویند، برگزاری این‌گونه جشنواره‌ها و رقابت‌ها، زمینه را برای رشد گردشگری در بامیان فراهم می‌سازد. سیده مژگان مصطفوی، معین مالی و اداری وزارت اطلاعات و فرهنگ که در گشایش این جشنواره حضور داشت، ولایت بامیان را یکی از هدف‌های مهم گردشگری در کشور عنوان می‌کند.

محمدطاهر زهیر، والی بامیان با تأکید بر رشد صنعت گردشگری در این ولایت، صنعت گردشگری را تنها منبع درآمد بامیانی‌ها می‌خواند. بامیان یکی از ولایت های افغانستان است که بیشترین اثار باستان از جمله بودای بامیان در مرکز این ولایت موقعیت دارد.

سازمان همکاری های منطقه ای جنوب آسیا، سارک، شهر بامیان افغانستان را به عنوان پایتخت فرهنگی خود در سال ۲۰۱۵ اعلام کرده است.

این شهر آثار تاریخی بسیاری دارد که دو پیکره بزرگ بودا از مشهورترین آنها است. این پیکره ها سی و پنج و پنجاه و سه متر ارتفاع دارند و در سده های پنجم تا هفتم میلاد ساخته شده اند. در عکس پیکره بزرگ دیده می‎شود.

مشکل عمده ناامنی در راههای منتهی به بامیان است. بسیاریها از راه هوایی می روند، ولی این راه گران است و برخی به لحاظ استانداردهای ایمنی پرواز دوست ندارند از این طریق به بامیان بروند.

امسال شمار گردشگران خارجی در بامیان به پایین‌ترین حد خود در پنج سال اخیر رسیده است. مقام‌ها امیدوارند که سال آینده تعداد آنها افزایش یابد.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : سفیر