نهادهای استخباراتی امریکا گفته است که بر اساس پیش‌بینی دو سال پیش این نهاد، احتمال اینکه داعش دوباره قدرت و نفوذ گذشته را به دست بیاورد، وجود دارد. تحلیلگران معتقدند بسیاری از پیش‌بینی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ در مورد بازگشت داعش به قدرت مطرح شدند، حالا کمابیش در حال عملی شدن‌اند. کریستی ابی زید، مدیر […]

نهادهای استخباراتی امریکا گفته است که بر اساس پیش‌بینی دو سال پیش این نهاد، احتمال اینکه داعش دوباره قدرت و نفوذ گذشته را به دست بیاورد، وجود دارد. تحلیلگران معتقدند بسیاری از پیش‌بینی‌هایی که در سال ۲۰۲۰ در مورد بازگشت داعش به قدرت مطرح شدند، حالا کمابیش در حال عملی شدن‌اند.

کریستی ابی زید، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم در امریکا، می‌گوید: «با اینکه به باور تحلیلگران، تهدید علیه امنیت امریکا حالا از هر زمانی پس از حوادث یازدهم سپتامبر کمتر است، اجرای عملیات‌هایی چون کشتن ایمن الظواهری و همچنان رهبر داعش در سوریه نشان می‌دهد که تهدید علیه منافع امریکا همچنان جدی است.»

ابی‌زید خاطرنشان کرد: «تحلیلگران می‌گویند شواهد نشان می‌دهد که شاخه‌هایی از دولت اسلامی در حال رشد و نفوذ در سراسر جهان‌اند؛ از جمله در افریقا. حوادث در افغانستان نیز چیزی شبیه آن را نشان می‌دهد.» به گفته ابی زید، حضور ایمن الظواهری در کابل حکایت‌گر این مسئله است که گروه‌های تروریستی به‌راحتی می‌توانند در افغانستان فعالیت کنند و مبارزه با داعش با توجه به نفوذ آن در سراسر افغانستان، نسبت به گذشته سخت‌تر شده است.

گزارش اطلاعاتی ماه می سال ۲۰۲۰ یک حدود یک ماه قبل از حالت طبقه‌بندی‌شده و محرمانه خارج شد و دفتر مدیر اطلاعات ملی ایالات متحده آمریکا هفته گذشته آن را به صورت آنلاین منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی به‌خصوص داعش، ظرفیت خود را برای اجرای حملات علیه غرب افزایش خواهند داد.

در این گزارش همچنان آمده است که آمریکا با حملات افرادی که از ایدئولوژی گروه‌های جهادی مانند داعش الهام گرفته‌اند، روبرو خواهد شد. همچنین بر اساس داده‌های این گزارش، فشار حکومت‌های محلی بر گروه‌های تروریستی ظرفیت فعالیت آنان را مشخص خواهد کرد؛ یعنی هر مقداری فشار حکومت‌های محلی کمتر باشد، ظرفیت بازسازی گروه‌های تروریستی بیشتر خواهد شد.

با وجود اینکه طالبان می‌گویند جلو هرگونه فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان را که منافع کشورهای دیگر را به خطر می‌اندازد، خواهند گرفت، روند شکل‌گیری حوادث نشان می‌دهد که این گروه تاکنون کوچک‌ترین موفقیتی در این عرصه نداشته است. حمله انتحاری چند روز پیش به سفارت روسیه در کابل و کشته شدن دو دیپلمات این سفارت نشان داد که نمی‌توان روی تعهدات طالبان برای جلوگیری از فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان تکیه کرد.