وقتی می‌خواهید به عضوی از گروه خود انگیزه بدهید یا تبریک بگویید که در محل شرکت شما مشغول کار شده، کافی است که به کنار میز کارش بروید و به او بگویید کارمندی عالی و فوق‌العاده است؛ ولی وقتی بخواهید با پیامی یک‌خطی در چت یا ایمیل، کارکنان دورکارتان را تحسین کنید یا به آنها […]

وقتی می‌خواهید به عضوی از گروه خود انگیزه بدهید یا تبریک بگویید که در محل شرکت شما مشغول کار شده، کافی است که به کنار میز کارش بروید و به او بگویید کارمندی عالی و فوق‌العاده است؛ ولی وقتی بخواهید با پیامی یک‌خطی در چت یا ایمیل، کارکنان دورکارتان را تحسین کنید یا به آنها انگیزه‌ بدهید، کار دشوار و کم‌اثر می‌شود. بااین‌حال، با انجام‌دادن کارهایی می‌توانید به آنها بگویید که عملکرد خوبی دارند و به آنها انگیزه بدهید تا بتوانند بهترین عملکردشان را داشته باشند.

از فایل‌های گیف استفاده کنید

همان‌طور که می‌دانید، در چت نمی‌توانیم از نشانه‌های شنیداری و دیداری مهمی که در درک معنای گفت‌وگوها موثر است، استفاده کنیم. همین موضوع موجب می‌شود که چت‌کردن بدترین گزینۀ موجود برای ارتباط موثر باشد. ممکن است جلسات یک‌به‌یک منظمی داشته باشید؛ ولی احتمالا شکل اصلی ارتباطی برای اعضای گروه دورکارتان چت است. خوشبختانه دوست و ابزار ارتباطی دیداری شما، یعنی فایل‌های گیف، اینجاست تا به شما کمک کند. تقریبا برای هر نوع احساسی که بخواهید بیان کنید، فایل گیفی وجود دارد.

اگر ابزار ارتباطی اصلی شما Slack است، وقتی می‌خواهید طرف مقابل خود را تحسین کنید، به او تبریک بگویید یا احساس دیگری را در او ایجاد کنید، به‌راحتی می‌توانید از یکی از فایل‌های گیف برنامۀ Giphy استفاده کنید.

استفاده از شکلک مناسب می‌تواند پیام سادۀ «کارَت خوب بود» را به پیام زیبایی از تحسین و تمجید تبدیل کند که موجب می‌شود کارمند شما لبخند بزند و تا پایان روز احساس خوبی داشته باشد.

در گردهمایی‌های گروهی خلاقیت به خرج دهید

برگزاری گردهمایی‌های گروهی برای کارکنان دورکار بسیار سخت و گاهی غیرممکن است؛ ولی اگر خلاقیت به خرج دهید، می‌توانید کارهایی انجام دهید که موجب می‌شود آنها احساس تعلق بیشتری به گروه داشته باشند. برای نمونه، کارمندی دربارۀ کاری که شرکت او برای ایجاد احساس تعلق بیشتر در کارکنان دورکار انجام می‌داد، می‌گوید: «وقتی اداره موقع جشن برای صرف نوشیدنی تعطیل می‌شد… به تمام کارکنان دورکار مبلغی برای جشن‌گرفتن داده می‌شد و از آنها می‌خواستند که هم‌زمان با سایر کارکنان شرکت، بیرون بروند یا دست از کار بکشند.»

 

برای نمونه، می‌توانید مهمانی یا جشنی هم‌زمان برگزار کنید که در آن هرکس بتواند از پشت رایانه‌اش به جشن شما بپیوندد و در شادی آن با دیگران شریک شود.

اینکه از چه ایده‌ای استفاده می‌کنید، به خلاقیت شما بستگی دارد. بررسی کنید که چه چیزی با فرهنگ شما تناسب دارد و از گروه خود بخواهید که ایده و بازخورد بدهند و بگویند چه کاری را دوست دارند و چه کاری را دوست ندارند.

امروزه راه‌های بیشتری برای برقراری ارتباط از راه‌ دور وجود دارد. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که گاه‌و‌بیگاه برنامۀ کوچکی اجرا کنید تا به کارکنان دورکارتان نشان دهید که به آنها اهمیت می‌دهید.

برای پیشرفت کارکنان برنامه‌ای داشته باشید

یکی از راه‌های عالی برای تشویق‌کردن مداوم اعضای گروه دورکاری خود و انگیزه‌دادن به آنها این است که در طول جلسات یک‌به‌یک منظم خود، برای پیشرفت آنها برنامه‌ای تنظیم کنید. پژوهش‌ دلویت (Deloitte) نشان می‌دهد که مربیگری و آموزش یکی از محرک‌های کلیدی برای جلوگیری از ترک شغل کارکنان است. طبق این پژوهش، «کسانی که می‌خواهند بیشتر از پنج سال در شرکت خود بمانند، دوبرابرِ (۶۸ درصد) کسانی که چنین قصدی ندارند (۳۲ درصد)، احتمال دارد که مربی داشته باشند».

به خاطر داشته باشید که مجبور نیستید خودتان مربی گروهتان باشید؛ بلکه می‌توانید از این موضوع به‌عنوان فرصتی استفاده کنید که اعضای گروهتان بتوانند بعضی از همکاران خود را بشناسند. وقتی فردی می‌خواهد درباره حوزه‌ای از کسب و کار شما بیشتر بداند یا مهارت جدیدی بیاموزد، از خودتان بپرسید چه کسی در شرکتتان در آن حوزه متخصص است. میان آنها تماس برقرار کنید تا علاوه‌ بر آموزش مهارتی جدید به یکی از کارکنان، رابطۀ تازه و مفیدی نیز میان دو نفر از کارکنان شرکت ایجاد شود.

با برگزاری جلسات یک‌به‌یک منظم با اعضای گروه دورکار خود و پیوسته حمایت‌کردن و زیرنظرداشتن برنامه‌های پیشرفت شغلی آنها موجب می‌شوید انگیزه پیدا کنند که در کارشان روبه‌جلو حرکت کنند و مدتی طولانی در شرکت شما بمانند.

  • نویسنده : فاطمه زنگنه