دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در هرات می‌گوید که در چهار ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱) ۶۷ نفر در تحت تاثیر پیامدهای ناشی از درگیری یا بمب‌گذاری دچار قطع عضو شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که شمار توان‌خواهان در این ولایت نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. از میان مجروحان […]

دفتر نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در هرات می‌گوید که در چهار ماه اول سال جاری میلادی (۲۰۲۱) ۶۷ نفر در تحت تاثیر پیامدهای ناشی از درگیری یا بمب‌گذاری دچار قطع عضو شده‌اند.
این آمار نشان می‌دهد که شمار توان‌خواهان در این ولایت نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. از میان مجروحان دست‌کم هشت کودک نیز دچار نقص عضو شده‌اند.
کمیته بین‌المللی صلیب سرخ مسئولیت ساخت و اهدای اعضای مصنوعی بدن را به عهده دارد و بسیاری از این توان‌خواهان پا یا دست‌ خود را از دست داده‌اند. آمار توان‌خواهان در سایر نقاط افغانستان نیز بهتر از این نیست.
ادامه بمب‌گذاری کنار جاده‌ای، کشتزارهای مین،‌ حملات مسلحانه و عملیات نظامی از عوامل اصلی نقص عضو بسیاری از شهروندان افغانستان است.
مساله دیگر نگران‌‌کننده این است که توان‌خواهان در افغانستان از جمله اقشار محرومی هستند که توجهی به آنها نمی‌شود.
کمیسیون مستقل حقوق بشر کشور در تحقیق تازه‌ای که امسال منتشر کرده است، می‌گوید بیش از ۱۳ درصد جمعیت افغانستان دچار نقص عضو هستند که به مرز ۴.۵ میلیون نفر می‌رسد.
بر این اساس تعداد توان‌خواهان افغانستان نسبت به سال‌های گذشته بیش از ۱۱ درصد افزایش یافته است.