گروه طالبان اعلام کرد که روز یک‌شنبه (۲۴ حمل) ۲۰ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده است. این زندانیان در حالی آزاد می‌شوند که دولت نیز در چند روز اخیر ۳۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده است.

تادین خان، فرمانده پولیس ولایت کندهار گفته است که ۲۰ فردی که از سوی گروه طالبان آزاد‌شده اند، غیرنظامیان هستند. او با نشر خبرنامه‌ی گفته است، از میان افراد آزاد‌شده، تنها یک تن آن‌ها در سال ۱۳۹۸ در صفوف پولیس وظیفه اجرا می‌کرد که سپس وظیفه را ترک کرده بود.

گروه طالبان تا کنون در بارۀ این سخنان تادین خان تبصره نکرده اند. گروه طالبان به‌تازه‌گی از رهایی ۲۰ زندانی مربوط به‌حکومت افغانستان خبر داده است. سهیل شاهین سخنگوی دفتر این گروه در دوحۀ قطر در خبرنامه‌ای در توییتر گفت: این زندانیان به دفتر صلیب سرخ در کندهار سپرده شده اند.

ایالات متحده امریکا و گروه طالبان در ۲۹ ماه فبروری موافقتنامۀ آوردن صلح به افغانستان را در دوحه پایتخت قطر امضاء کردند. بر اساس آن تا به ۵۰۰۰ زندانی گروه طالبان در بدل رهایی ۱۰۰۰ زندانی حکومت افغانستان باید آزاد شوند. این موضوع پیش شرطی برای آغاز مذاکرات بین افغانان خوانده شده است. قرار بود این مذاکرات در دهم مارچ آغاز شود اما با گذشت بیش از یک ماه هنوز معلوم نیست که مذاکرات اگر صورت گیرد، چه وقت آغاز خواهد شد؟

گروه طالبان اعلام کرد که روز یک‌شنبه (۲۴ حمل) ۲۰ زندانی دولت افغانستان را آزاد کرده است. این زندانیان در حالی آزاد می‌شوند که دولت نیز در چند روز اخیر ۳۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده است.

سهیل شاهین گفت که این زندانیان “به نشانه حسن نیت” آزاد شده‌اند. او همچنین گفته است که این زندانیان اعضای پیشین نیروهای امنیتی أفغان بوده‌اند. آقای شاهین پیش از این گفته بود که این زندانیان در ولایت قندهار آزاد و به اداره صلیب سرخ سپرده خواهند شد.

گروه طالبان جزئیات بیشتری در مورد این زندانیان ارایه نکرده و همچنین نگفته که آیا در دور دیگری زندانیان بیشتری را که در بند دارد، آزاد خواهد کرد یا نه. نخستین گروه صد نفری زندانیان طالبان از سوی دولت افغانستان چهار روز پیش آزاد شد و در سه روز اخیر دو گروه صد نفری دیگر زندانیان طالبان نیز آزاد شدند.

آزادی ۵۰۰۰ هزار زندانی گروه طالبان از زندان‌های دولت و ۱۰۰۰ زندانی مربوط به دولت از بند طالبان،‌ بخشی از موافقتنامه صلح امریکا و گروه شورشی طالبان است که حدود شش هفته پیش در قطر امضا شد. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، گفته که تیم‌های فنی دولت و طالبان جلسات متعددی داشته‌اند و ۳۰۰ زندانی طالبان که از سوی دولت افغانستان رها شده، بر اساس فهرستی بوده است که پیش از این از سوی طالبان به دولت افغانستان سپرده شده بود. او گفته که روند مبادله زندانیان باید ادامه یابد و طالبان نیز باید در این روند سهم بگیرند.

  • نویسنده : همتا روحانی
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر