اتحادیه اروپا در نظر دارد ماموریت خود را در افغانستان از سر بگیرد اما گروه طالبان به رسمیت شناخته نخواهد شد. یک سخنگوی اتحادیه اروپا به رادیو آزادی گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک خود در افغانستان است، اما هیچ برنامه ای برای به رسمیت شناختن رسمی دولت طالبان ندارد. نبیلا […]

اتحادیه اروپا در نظر دارد ماموریت خود را در افغانستان از سر بگیرد اما گروه طالبان به رسمیت شناخته نخواهد شد. یک سخنگوی اتحادیه اروپا به رادیو آزادی گفت که اتحادیه اروپا در حال بررسی بازگشایی نمایندگی دیپلماتیک خود در افغانستان است، اما هیچ برنامه ای برای به رسمیت شناختن رسمی دولت طالبان ندارد.

نبیلا ماسرالی، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ۲۶ اکتبر به رادیو آزادی گفت: “ایده چنین است و آنچه اتحادیه اروپا در حال حاضر برای آن تلاش می کند، ایجاد حضور حداقلی در میدان است.

فایننشال تایمز در ۲۴ اکتبر گزارش داد که اتحادیه اروپا قصد دارد تا ظرف یک ماه آینده نمایندگی دیپلماتیک خود در افغانستان را در بحبوحه تلاش های بین المللی برای یافتن راه هایی برای مقابله با حاکمان جدید طالبان این کشور بازگشایی کند.

ماسرالی چارچوب زمانی دقیقی ارائه نکرد، اما بار دیگر تاکید کرد که حضور مجدد در افغانستان به منزله شناسایی رسمی دولت جدید طالبان نیست که در ماه اگست و در بحبوحه خروج نیروهای تحت رهبری ایالات متحده قدرت را به دست گرفت.

مسرالی گفت: «البته به دلایل امنیتی نمی‌توانیم جزئیات مربوط به زمان را وارد کنیم. اما آنچه مهم است یادآوری این نکته می باشد همانطور که بارها گفته‌ایم، این تصمیم نشانه‌ای از شناسایی رسمی نیست.»

مسرالی افزود که استقرار حضور اتحادیه اروپا در کشور کمک بهتری به افغان‌های نیازمند می‌دهد و همچنین به اتباع اتحادیه اروپا و افغانستان که می‌خواهند کشور را ترک کنند، کمک خواهد کرد.

وی گفت: ما می خواهیم با نزدیک شدن به مردم افغانستان که به کمک ما نیاز دارند بهتر کمک کنیم و ناگزیر باید با طالبان تعامل کنیم تا عبور امن شهروندان اتحادیه اروپا و افغان هایی که در معرض خطر هستند را تسهیل کنیم یا دسترسی مداوم به کمک های بشردوستانه را تضمین کنیم.

این در حالیست که در اجلاس سران گروه ۲۰ در ۱۲ اکتبر، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، اعلام کرد که اتحادیه اروپا متعهد شده است که 1 میلیارد یورو به افغانستان “برای جلوگیری از فروپاشی بزرگ انسانی و اجتماعی-اقتصادی” کمک کند.

  • نویسنده : عادله عطایی
  • منبع خبر : سفیر نیوز