سفیر نیوز: گروه طالبان روز پنجشنبه به جنگجویان خود دستور داده است که از خانه های شخصی که در جریان حمله تروریستی ماه گذشته در تصرف این گروه در افغانستان گرفته بیرون شوند. در همین حال، در پایتخت کابل، طالبان برای متفرق ساختن تجمع زنان با درخواست حقوق مساعد شلیک کردند، در حالی که رئیس […]

سفیر نیوز: گروه طالبان روز پنجشنبه به جنگجویان خود دستور داده است که از خانه های شخصی که در جریان حمله تروریستی ماه گذشته در تصرف این گروه در افغانستان گرفته بیرون شوند.
در همین حال، در پایتخت کابل، طالبان برای متفرق ساختن تجمع زنان با درخواست حقوق مساعد شلیک کردند، در حالی که رئیس منطقه ای فدراسیون بین المللی صلیب سرخ هشدار داد که افغانستان با زمستان آینده به یک “بحران بزرگ انسانی” عمیق فرو می رود و کمبودهای شدید مالی وجود دارد.
دستور حسن آخوند، نخست وزیر طالبان، در پی اظهارات عمومی اخیر مقامات طالبان در مورد برنامه های بهبود سازماندهی و رزمندگان مارشال مطرح شد.
در این بیانیه آمده است که اعضای طالبان متعلق به سازمان های دفاعی، داخلی و اطلاعاتی این گروه شبه نظامی که در منازل خصوصی زندگی می کنند باید در هفته های اخیر “به پایگاه های نظامی” در سراسر کشور گزارش دهند، طالبان لباس های غیرنظامی سنتی خود را رها کرده و خستگی های نظامی را به آنها اهدا کردند.
بلال کریمی ، یک مقام امنیتی طالبان ، این دستور را تأیید کرد.
ارتش افغانستان بیشتر مواضع خود را رها کرده یا در جریان حمله رعد اسا در ماه اوت تسلیم طالبان شد و به جنگجویان طالبان اجازه داد تا پایگاه های نظامی را نیز تصرف کنند.
در کابل روز پنجشنبه ، طالبان برای متفرق کردن تجمع کوچک شش زن در خارج از یک مدرسه محلی، با شلیک گلوله، خواستار حقوق برابر در تحصیل شدند.
آنها پوسترهایی را که زنان در دست داشتند ضبط کردند: “کتاب های ما را نسوزانید!” به گفته یکی از شاهدان که از ترس انتقام طالبان می ترسید ، بعداً به زنان دیگری که برای پیوستن به تظاهرات در محله کارت چار آمده بودند گفته شد که به خانه بروند.
مولوی نصرت الله ، یکی از مقامات طالبان ، بعداً به خبرنگاران گفت زنان برای تجمع درخواست مجوز نکرده اند.
طالبان از زمان تصرف خود ، تجمعات زنان را با خشونت متفرق کردند و خواستار آن شدند که حقوقی که در 20 سال گذشته در افغانستان به دست آورده بودند ، سلب نشود.
هنگامی که آنها آخرین بار در دهه 1990 بر کشور حکومت کردند ، طالبان تفسیر تند خود را از قوانین اسلامی یا شریعت تحمیل کرده بودند ، زنان را به خانه های خود رانده و حق تحصیل ، کار و زندگی عمومی را از آنها سلب کرده بود.
در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل، الکساندر ماتئو ، مدیر منطقه ای IFRC ، پیش بینی کرد که “چند ماه بسیار دشوار” در پیش است و دما کاهش می یابد و کمبود غذا را از خشکسالی و فقر تشدید می کند.
وی افزود که قطع خدمات بهداشتی بسیاری از افغانهای آسیب پذیر ، به ویژه در مناطق روستایی را در معرض خطر قرار می دهد. فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جنبش هلال احمر از 36 میلیون فرانک سوئیس (38 میلیون دلار) درخواست می کند تا بودجه کلینیک های بهداشتی ، امدادرسانی و سایر خدمات را در 16 ولایت افغانستان ادامه دهند.
روز چهارشنبه ، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد از اهداکنندگان درخواست کرد تا کمک مالی سریع 606 میلیون دلاری را که تنها 22 درصد آن برای کمک به 11 میلیون افغان در باقی مانده سال تأمین می شود ، سریعاً دنبال کنند.
ماتئو گفت: “باید راه حلی برای جریانهای مالی به افغانستان وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که حداقل حقوق قابل پرداخت است و تامین منابع ضروری ، برق و آب از جمله این منابع است.”
از زمان تصرف طالبان در اواسط ماه اوت ، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول پرداخت های خود را به کابل متوقف کرده اند ، در حالی که ایالات متحده میلیاردها دلار دارایی های بانک مرکزی افغانستان را که در حساب های آمریکایی نگهداری می شد ، مسدود کرد.
بر اساس گزارش بانک جهانی ، کمک های خارجی قبلاً نزدیک به 75 درصد از مخارج عمومی افغانستان را تشکیل می داد.
ماتئو در پایان سفر پنج روزه خود به این کشور گفت که قطع خدمات درمانی باعث شده است که 2500 مرکز بهداشتی دیگر کار نکند و بیش از 20000 کارمند بهداشتی که 7000 نفر از آنها زن هستند دیگر حقوق نمی گیرند.
جامعه بین المللی در مورد از سرگیری کمک ها به افغانستان دچار اختلاف نظر شده است زیرا جهان منتظر است تا ببیند آیا آنها دوباره حکومت خشن خود را اعمال خواهند کرد.
هوآ چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت که چین مواد زمستانی افغانستان را تحویل داده است و به زودی به عنوان یک “همسایه دوست” پروازهای خود را در زمینه مواد غذایی و سایر اقلام آغاز خواهد کرد.
چین که دارای مرز باریک با افغانستان است ، پایان هرج و مرج حضور آمریکا در این کشور را به سخره گرفته و می گوید که واشنگتن مقصر سختی های شدیدتری است که اکنون با این کشور فقیر تحت حاکمیت طالبان مواجه است.
پکن سفارت خود در کابل را باز نگه داشته و روابط دیپلماتیک خود را با طالبان برقرار کرده است.
ماتئو گفت که ماموریت های دیپلماتیک که پس از تسلط طالبان در کابل باقی مانده است، در مورد افغانستان تحت اداره طالبان “به واقعیت کنونی” رویکرد عمل گرایانه اتخاذ کرده اند.
نماینده IFRC همچنین با نمایندگان قطر ، پاکستان ، ترکیه و روسیه در کابل دیدار کرد.

  • نویسنده : ترجمه/ الطاف اسلام‌خیل
  • منبع خبر : تایمز/ سفیر نیوز