طالبان در حال آماده شدن برای رونمایی از رژیم جدید افغانستان با بقایای مقاومت روبرو هستند.طالبان در تلاش هستند تا دولت جدید افغانستان را اعلام کند، در حالی که با چالش های متعددی برای قدرت خود از جمله جبهه های ناآرام در شمال این کشور و تظاهرات عمومی علیه احتمال بازگشت به قوانین اسلامی افراطی […]


طالبان در حال آماده شدن برای رونمایی از رژیم جدید افغانستان با بقایای مقاومت روبرو هستند.طالبان در تلاش هستند تا دولت جدید افغانستان را اعلام کند، در حالی که با چالش های متعددی برای قدرت خود از جمله جبهه های ناآرام در شمال این کشور و تظاهرات عمومی علیه احتمال بازگشت به قوانین اسلامی افراطی خود رو به رو هستند.

گزارش های متعدد نشان می داد که رهبران رژیم جدید روز جمعه اعلام خواهند شد، هرچند ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به واشنگتن پست گفت که زمان آن مشخص نشده است.

این هفته درگیری های شدیدی در مناطق شمالی افغانستان در درگیری میان طالبان و جنگجویان مقاومت درگرفت. در همین حال روز پنجشنبه دهها زن افغان در غرب افغانستان به خیابانها آمدند تا به محدودیت طالبان در حق کار و تحصیل اعتراض کنند.

نسخه ۲۰۲۱ طالبان سازمانی قوی تر و منسجم تر از آخرین باری است که در قدرت بودند. همچنین میلیون ها و شاید میلیاردها دالر تجهیزات نظامی ایالات متحده که قبلاًمتعلق به نیروهای افغان بوده است به مالکیت آنها درآمده است!

اما طالبان اکنون با چالش اداره کشوری روبرو هستند که وزارتخانه های آن برای هفته ها تعطیل شده اند و بحران انسانی در راه است. مقامات طالبان گفته اند که انتظار می رود که هیبت الله آخوندزاده رهبر عالی این کشور شود و رئیس جمهور زیر نظر او باشد.

سه منبع در این گروه نیز به روز جمعه به رویترز گفتند عبدالغنی برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان که سالها در زندان پاکستان بوده است، رهبری دولت جدید افغانستان را بر عهده خواهد داشت! انتظار می رود سایر رهبران ارشد مانند سراج الدین حقانی رئیس شبکه حقانی و مولوی محمد یعقوب پسر رهبر فقید طالبان نیز پست های تاثیرگذاری داشته باشند.

طالبان همچنین یک اقتصاد شکننده و وابسته به کمک را به ارث برده اند که حدود ۹۰ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند. کمکهای خارجی بخش عمده ای از بودجه دولت مورد حمایت غرب را تشکیل می دهد و این مقدار در زمان تسلط طالبان تا حد زیادی مسدود شده است.

رژیم جدید امیدوار است فرودگاه کابل بازگشایی شود، زیرا مسیر مهمی برای انتقال کمک ها خواهد بود. کشورهای غربی همچنین مشتاق هستند که این فرودگاه فعالیت خود را از سر بگیرد تا افغان های در معرض خطر بتوانند فرار کنند.

به گزارش اسوشیتد پرس، چندین کشور برای کمک به بازگشایی فرودگاه کابل پشتیبانی فنی و امنیتی ارائه کرده اند و تیمی از تکنسین های قطری و ترک روز چهارشنبه برای کمک به راه اندازی مجدد تاسیسات به کابل رفتند!

طبق گفته فیچ سولوشنز، پیش بینی اقتصاد افغانستان در سال مالی جاری ۹/۷ درصد کاهش داشته باشد و سازمان ملل متحد هشدار داده است که این کشور در آستانه یک بحران انسانی به دلیل خشکسالی شدید و ویروس کرونا و عواقب نزدیک به دو دهه درگیری قرار دارد.

  • نویسنده : خان آغا فرهمند