روزنامه وال استریت ژورنال مقاله را در باره افغانستان نوشته تحت عنوان: “خروج نیروهای امریکایی از افغانستان غیر منطقی به نظر می‌رسد؛ پس چرا اتفاق می‌افتد” نشر کرده است. گیرالد سیب، نویسند مقاله وال ستریت ژورنال می‌گوید، از ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی که توافق صلح میان امریکا و طالبان امضا شد، هیچ سرباز امریکایی […]

روزنامه وال استریت ژورنال مقاله را در باره افغانستان نوشته تحت عنوان: “خروج نیروهای امریکایی از افغانستان غیر منطقی به نظر می‌رسد؛ پس چرا اتفاق می‌افتد” نشر کرده است.

گیرالد سیب، نویسند مقاله وال ستریت ژورنال می‌گوید، از ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی که توافق صلح میان امریکا و طالبان امضا شد، هیچ سرباز امریکایی کشته نشده و به دلیل حضور کمتر نیروهای ایالات متحده در افغانستان هزینه آن هم ملموس نبوده.

اما نویسنده می‌گوید که خطر نامشهود ترک نیروهای امریکایی از افغانستان به دلایل بشری و همچنان استراتیژیک نسبتا پر بها خواهد بود.

نویسنده در ادامه‌ی مقاله در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تهدیدهایی اشاره کرده که افغانستان و افغانان و همچنان امریکایی‌ها و متحدان به آن رو به رو می‌شوند.

در ادامه مقاله وال استریت ژورنال نویسنده می‌پرسد که چرا امریکا به دهه‌ها حضورش در اروپا، جاپان،کوریای شمالی متمایل است و اما برای انجام این کار در افغانستان آماده نیست؟

نویسند مقاله در پاسخ نخست از هزینه آن یاد کرده که به باور او حضور بیشتر نیروها در افغانستان خیلی بلند بوده و بودجه فدارلی امریکا به کسر بیشتر دچار بوده است.

دلیل دوم به باور نویسندهٔ مقاله وال استریت ژورنال این بود که امریکا کدام تضمین نداشت که با حضورش دیگر تلفاتی به نیروهایش نرسد. زیرا عدم حمله‌های طالبان بر قوای امریکایی به خاطر توافقنامه ماه فبروری سال ۲۰۲۰ میلادی میان دو طرف بوده است.

وال استریت ژونال در ادامهٔ مقاله می‌نویسد که جامعه افغانستان بر خلاف اروپا، جاپان و کوریای جنوبی نمی‌خواهد سرباز خارجی را در اطراف خود ببیند.

  • نویسنده : مرسل رحمانی
  • منبع خبر : وال‌سترت/ سفیر نیوز