جنگ افغانستان واقعا چه زمانی پایان می‌باید؟ برای افغان‌ها جواب روشن اما سخت است: به زودی! گروه طالبان در میدان جنگ پیشرفت کرده اند و مذاکرات صلح در بن بست است. برخی می‌ترسند که افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی وارد جنگ داخلی عمیق تری شود. پایان برای ایالات متحده و شرکای ائتلاف آن نامشخص […]

جنگ افغانستان واقعا چه زمانی پایان می‌باید؟ برای افغان‌ها جواب روشن اما سخت است: به زودی! گروه طالبان در میدان جنگ پیشرفت کرده اند و مذاکرات صلح در بن بست است. برخی می‌ترسند که افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی وارد جنگ داخلی عمیق تری شود.

پایان برای ایالات متحده و شرکای ائتلاف آن نامشخص است. اگرچه تمام واحدهای نظامی به زودی خارج خواهند شد، جنرال فرانک مک کنزی رئیس ارتش مرکزی ایالات متحده، تا سپتمبر اختیار دفاع از ارتش افغانستان در برابر گروه طالبان را خواهد داشت.

مقامات امریکایی به روز جمعه گفتند که نیروهای امریکایی پس از نزدیک به ۲۰ سال فرودگاه هوایی بگرام را در افغانستان ترک کرده اند. آنها می‌گویند: میدان هوایی کاملا به نیروهای امنیت ملی و دفاعی افغانستان تحویل داده شده است.

جنرال میلر نیز طی چند روز آینده افغانستان را ترک خواهد کرد. اما آیا این پایان جنگ ایالات متحده است؟ پاسخ احتمالا نه می باشد، زیرا تا سپتمبر ۹۵۰ سرباز امریکایی در این کشور حضور دارند و حملات هوایی ممکن است ادامه داشته باشد.

برخی ممکن است با پایان یافتن ماموریت ناتو، پایان جنگ را ببینند اما این ممکن است تا ماهها اتفاق نیفتد.

عقب نشینی نیروهای امریکایی به معنای پایان جنگ علیه تروریسم نیست. وقتی ایالات متحده جنگنده ها و هواپیماهای نظارتی خود را از کشور خارج کند، باید به پروازهای بدون سرنشین خود از کشتی ها در پایگاه های دریایی و هوایی در منطقه خلیج فارس اعتماد کند.

پنتاگون به دنبال گزینه هایی برای حمایت از هواپیماهای نظارتی و سایر دارایی ها در کشورهای نزدیک به افغانستان است. اما هنوز توافقی حاصل نشده است.

  • منبع خبر : سفیرنیوز