گروه طالبان از زمان آغاز عقب نشینی نظامی بین المللی از اول ماه می، ده ها ولسوالی را در سرتاسر افغانستان تصرف کرده اند. نیروهای امنیتی افغانستان دست کم از ۳۰ منطقه در مناطق روستایی عقب نشینی کرده یا مجبور به عقب نشینی اجباری شده اند. دستاوردهای قابل توجه گروه طالبان در میادین جنگ این […]


گروه طالبان از زمان آغاز عقب نشینی نظامی بین المللی از اول ماه می، ده ها ولسوالی را در سرتاسر افغانستان تصرف کرده اند.

نیروهای امنیتی افغانستان دست کم از ۳۰ منطقه در مناطق روستایی عقب نشینی کرده یا مجبور به عقب نشینی اجباری شده اند.

دستاوردهای قابل توجه گروه طالبان در میادین جنگ این نگرانی را افزایش داده است که آنها می توانند نیروهای امنیتی را تحت فشار قرار داده و دولت را با مشکل مواجه نمایند.

مقامات افغانستان ادعا می کنند نیروهای دولتی برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی از برخی مناطق عقب نشنی کرده اند.

مقامات همچنین می گویند که طالبان با وجود حملات گسترده در سراسر کشور، در تصرف مراکز ولایات ناکام مانده اند.

دولت افغانستان کنترل کابل، مراکز ولایات و مراکز عمده جمعیت را در دست دارد. طالبان نیز که بیش از هر زمان دیگری از سال ۲۰۰۱ کنترل سرزمین ها را بر عهده دارند، مناطق وسیعی از حومه را کنترل می کنند.

وزارت کشور در ۱۳ جون اعلام کرد که تعداد نامشخصی از بزرگان محلی که با معامله با طالبان تسلیم شده اند را دستگیر کرده و گفته است که همکاری با تروریست ها غیرقابل قبول است.

ناظران می گویند که خروج نظامی، نیروهای امنیتی افغانستان را که بسیار متکی به پشتیبانی هوایی، استخباراتی و تدارکاتی ایالات متحده برای دور نگه داشتن طالبان هستند به شدت ضعیف می کند.

ایالات متحده متعهد شده است که بودجه ارتش ملی و پولیس ملی افغانستان را که ۲۷۳ هزار نفر نیرو دارد ادامه دهد. واشنگتن همچنین گفته است که نیروهای افغان از پایگاه های ایالات متحده و کشتی های واقع در صدها مایل دورتر پشتیبانی از راه دور دریافت می کنند.

اما مشخص نیست که آیا طیاره های بدون سرنشین و طیاره های جنگی امریکایی به نیروهای افغان که با طالبان می جنگند کمک می کنند یا بر ماموریت های ضد تروریسم علیه القاعده و داعش در افغانستان تمرکز می کنند!

طالبان تصرف مناطق مهم و استراتژیک، ایجاد ناامنی در بزرگراه ها، انزوای شهرهای بزرگ و هدف قرار دادن زیرساخت های نیروگاهی و ترانزیتی منتهی به این مراکز مهم شهری را هدف قرار داده اند.

اما بزرگترین فاجعه زمان این است که دولت افغانستان چیزی از تاریخ نظامی مدرن افغانستان یاد نگرفته است و با همان تاکتیک های ضد حمله جنگی همیشگی و بی نتیجه که به سقوط آخرین حاکم کمونیست افغانستان منجر شده است پاسخ می دهد. دستورالعملی برای یک فاجعه نظامی.