گفته می شود که احتمال احیای القاعده در افغانستان پس از خروج امریکا بسیار زیاد است. تیم پشتیبانی و تحریم تحلیلی سازمان ملل متحد، شبکه حقانی را به عنوان حلقه اصلی ارتباط بین القاعده و طالبان ذکر کرد. شبکه ای که گفته می شود از پشتیبانی عناصری در پاکستان برخوردار بوده است. طالبان افغانستان پیش […]

گفته می شود که احتمال احیای القاعده در افغانستان پس از خروج امریکا بسیار زیاد است. تیم پشتیبانی و تحریم تحلیلی سازمان ملل متحد، شبکه حقانی را به عنوان حلقه اصلی ارتباط بین القاعده و طالبان ذکر کرد. شبکه ای که گفته می شود از پشتیبانی عناصری در پاکستان برخوردار بوده است.

طالبان افغانستان پیش از این پیروزی بر امریکا را اعلام کرده اند و به نظر می رسد که دولت رئیس جمهور غنی در کابل را با زور سرنگون کنند، زیرا گفته می شود که این گروه مبارز دست کم ۲۶ پوسته و پایگاه و چهار مرکز منطقه ای در لغمان، بغلان، غزنی و وردک را فقط در ماه می تحت کنترل خود درآورده است.

در عین حال گفته می شود که عناصر ضد طالبان در افغانستان تحت عنوان مجاهدین، اتحاد با کابل را اعلام کرده و نوید بازگشت آشکار به جنگ سالاری را داده اند.

در همین حال رویترز گزارش داد که مقامات تحت اختیار ناتو به دنبال اجازه قطر برای استفاده از پایگاه نظامی برای آموزش نیروهای ویژه افغان هستند.

ایالات متحده، انگلیس و ترکیه از جمله کشورهای ناتو هستند که آمادگی دارند مربیان نظامی را برای کمک به نیروهای افغان به قطر اعزام کنند.

در همین حال دولت بایدن در حال مذاکره با مقامات ترکیه در مورد باقی ماندن نیروهای ترکیه برای تامین امنیت میدان‌هوایی بین المللی کابل است.

پنتاگون می خواهد عملیات از راه دور را برای هدف گیری افراط گرایان در افغانستان ادامه دهد که به نظر می رسد تهدیدی در خارج از کشور است. اما تاکنون هیچ کس در منطقه این تسهیلات را ارائه نداده است.

طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت که انقره علاوه بر کمک های دیپلماتیک، لجستیکی و مالی ایالات متحده، به دنبال مشارکت پاکستان و مجارستان در ماموریت جدید در افغانستان پس از خروج نیروهای خارجی است. ترکیه در حال حاضر حدود ۵۰۰ سرباز در افغانستان دارد.

  • نویسنده : عادله عطایی
  • منبع خبر : ترجمه/ سفیر نیوز