طالبان پیش از عقب نشینی نیروهای ناتو در ماه سپتمبر، حملات خود را در سراسر افغانستان برای بدست آوردن سرزمین بیشتر تشدید می کنند. این گروه مبارز اکنون مناطق وسیعی را کنترل می کند. درگیری های سنگین در هفته های اخیر در بسیاری از ولسوالی ها تلفات زیادی به طالبان و نیروهای دولتی وارد کرده […]

طالبان پیش از عقب نشینی نیروهای ناتو در ماه سپتمبر، حملات خود را در سراسر افغانستان برای بدست آوردن سرزمین بیشتر تشدید می کنند. این گروه مبارز اکنون مناطق وسیعی را کنترل می کند.

درگیری های سنگین در هفته های اخیر در بسیاری از ولسوالی ها تلفات زیادی به طالبان و نیروهای دولتی وارد کرده است.

تلاش های این گروه برای تصرف مراکز مناطق منجر به تلفات افراد ملکی نیز شده است. بسیاری از مردم محلی در این مناطق برای نجات جان خود در حال فرار به پناهگاه های امن هستند.

عتیق الله امرخیل کارشناس امنیتی مستقر در کابل به دویچه وله گفت: “توافق نامه سال گذشته طالبان و ایالات متحده در دوحه و خروج بی قید و شرط نیروهای ناتو از افغانستان در سال جاری باعث افزایش روحیه طالبان شده است.

او افزود: “رهبران طالبان می دانند که می توانند دولت را در کابل شکست دهند. بنابراین ما شاهد افزایش حملات آنها به مناطق افغانستان هستیم.

برخلاف ادعاهای برخی مقامات غربی مبنی بر اینکه نیروهای امنیتی افغانستان از قدرت کافی برای مقابله با چالش های امنیتی برخوردارند، به نظر می رسد وضعیت در منطقه کاملا برعکس است.

محمد شفیق همدم کارشناس امنیتی مستقر در کابل ، گفت: “نیروهای امنیتی افغانستان از نظر مالی و نظامی به ایالات متحده وابسته هستند و بدون حمایت آنها در وضعیت سختی قرار خواهند گرفت.

این در حالیست که طالبان تنها تهدید نیروهای افغان نیستند و گروه های تروریستی چون داعش نیز جایگاه خود را پیدا کرده اند.

  • منبع خبر : سفیر نیوز