در گزارشی که توسط خبرگزاری شینهوا منتشر شده است، وزیر امور خارجه چین وانگ یی چهارمین گفتگوی وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان را از طریق ویدئو کنفرانس از گویانگ، منطقه گوئیژو در جنوب غربی چین، پنجشنبه، ۳ جون ۲۰۲۱ برگزار کرد. چین خواستار نزدیکی روابط امنیتی و اقتصادی همراه با افغانستان است این در […]

در گزارشی که توسط خبرگزاری شینهوا منتشر شده است، وزیر امور خارجه چین وانگ یی چهارمین گفتگوی وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان را از طریق ویدئو کنفرانس از گویانگ، منطقه گوئیژو در جنوب غربی چین، پنجشنبه، ۳ جون ۲۰۲۱ برگزار کرد.

چین خواستار نزدیکی روابط امنیتی و اقتصادی همراه با افغانستان است این در حالیست که در نیروهای امریکایی در حال خروج از این کشور هستند و چین درصدد است تا نفوذ خود را در این کشور بیش از گذشته افزایش دهد.

براساس گزارشات منتشر شده، مقامات سه کشور توافق کردند که خروج نیروهای خارجی از افغانستان باید با روشی مسئولانه و منظم انجام شود تا از وخامت اوضاع امنیتی در این کشور جلوگیری شود تا شاهد افزایش روز افزون گروه های تروریستی در این کشور نباشیم.

این گزارش به نقل از وانگ یی، وزیر امور خارجه چین گفته است که سه کشور “بخاطر منافع افغانستان و کشورهای همسایه” برای تقویت ارتباطات و همکاری ملزم هستند.

وانگ عنوان کرد: “امنیت و ثبات افغانستان و منطقه با تسریع خروج نیروهای خارجی از این کشور، تاثیر بیشتری بر روند صلح و درگیری های مسلحانه و فعالیت های تروریستی دارند که با چالش های جدیدی روبرو خواهد شد.”

چین مدت هاست که از حضور نیروهای ایالات متحده و متحدانش در افغانستان ابراز ناراحتی می کند، اما به همان اندازه نگران است که این کشور به پناهگاهی مجدد برای شورشیان تبدیل شود که می تواند امنیت منطقه سین کیانگ خود را که مرز کوتاهی با افغانستان دارد تهدید کند.

خبرگزاری شینهوا گزارش می دهد که وانگ یی، محمد حنیف اتمر وزیر امور خارجه افغانستان و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان “بر ضرورت ممنوع کردن هرگونه فعالیت برای سازمان تروریستی از درون سرزمین های خود برای انجام اقدامات جنایتکارانه علیه سایر کشورها” تأکید کردند.

چین تلاش کرده است تا در منابع افغانستان ، به ویژه مس سرمایه گذاری کند ، اما درگیری مداوم بین دولت ، طالبان و دیگر گروه ها تا حد زیادی مانع چنین پروژه هایی شده است. چین همچنین از طریق ابتکار عمل کمربند و جاده خود سعی در تقویت روابط نزدیک با پاکستان داشته است ، اما ضعف اقتصادی و مشکلات امنیتی این کشور موفقیت آن را کمرنگ کرده است.

ایالات متحده در حال آماده سازی است تا با بیرون کشیدن آخرین نیروهای خود به همراه ۷ هزار نیروهای متحد ناتو حداکثر تا ۱۱ سپتامبر، جنگ خود را به پایان برساند و این باعث ایجاد ترس از هرج و مرج بیشتر در یک کشور می‌باشد که به شدت ناامن است.