رسانه‌های بین‌المللی از احتمال استقرار نیروهای هوایی آمریکا در دو یا سه پایگاه نظامی در پاکستان خبر داده‌اند. پاکستان هنوز در قبال این گزارش‌ها هیچ واکنشی نشان نداده است اما حدود یک هفته قبل، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در مجلس سنای این کشور تاکید کرده بود که پاکستان هیچ پایگاهی در اختیار آمریکا […]

رسانه‌های بین‌المللی از احتمال استقرار نیروهای هوایی آمریکا در دو یا سه پایگاه نظامی در پاکستان خبر داده‌اند.

پاکستان هنوز در قبال این گزارش‌ها هیچ واکنشی نشان نداده است اما حدود یک هفته قبل، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در مجلس سنای این کشور تاکید کرده بود که پاکستان هیچ پایگاهی در اختیار آمریکا قرار نخواهد داد.

با این حال اظهارات مقام‌های پاکستانی با دیدگاه‌های کارشناسان مسائل سیاسی در جنوب آسیا کاملا متفاوت است. برخی از آگاهان مسائل سیاسی منطقه، یکی از دلایل حمایت پاکستان از طالبان برای تداوم جنگ در افغانستان را خسته کردن آمریکا و بیرون رفتن این کشور از افغانستان می‌دانند؛ با این تفاوت که پاکستان مایل است پایگاه‌های نظامی آمریکا را در خاک خود ایجاد کند؛ زیرا این مسئله باعث می‌شود در نزاع تاریخی میان پاکستان و هند، پاکستان برگ برنده‌ای دیگری به دست آورد.

مسلما این حضور آمریکا در منطقه، برای پاکستان ضررهایی نیز همراه خواهد داشت؛ از جمله اینکه مخالفت اسلام‌گراها با دولت پاکستان را در پی خواهد داشت. اما از آنجا که سازمان اطلاعاتی پاکستان، بر تمامی جریان‌های افراطی و به خصوص بخش نظامی این جریان‌ها، اشرافی بیش از حد دارد، احتمال اینکه بتواند واکنش‌ افراطی‌ها در پاکستان را کنترل کند، زیاد است. هرچند مسلما بخشی از جنگ افغانستان که دلیل آن، حضور نیروهای خارجی در این کشور است، فروکش و به سمت پاکستان هدایت خواهد شد.

(ایندپندنت)