وی در خصوص پیشنهاد برخی داروها برای درمان کرونا گفت: «استفاده از داروهایی که آزمایش خود را برای درمان کرونا پس نداده‌اند، می‌تواند به ایجاد امیدواری‌های کاذب منجر شود.»

شبکه خبری ان بی‌سی نیوز روز دوشنبه گزارش داد که معاون ارشد سازمان جهانی صحت هشدار داد که ویروس کرونا «ویروسی است که تا مدت های طولانی و تا زمان ساخت واکسن در کمین نژاد بشر خواهد بود».

دکتر دیوید نابارو در مصاحبه با برنامه «میت د پرس» شبکه خبری ان بی‌سی نیوز گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سرعت ابتلا به این ویروس جدید می‌تواند در آمریکا و اروپا کاهش یابد اما این ویروس همچنان در سایر مناطق جهان در حال پیشرفت است و چنین جوامعی در سراسر جهان به زیرساخت ها و ظرفیتی برای دفاع در مقابل شیوع این ویروس در ماه‌های آینده و تا قبل از برداشتن محدودیت‌ها و تلاش برای بازگشت به زندگی عادی نیاز دارند.

وی افزود: مطمئن نیستیم که این ویروس نیز مانند آنفولانزا دوباره شیوع پیدا کند اما فکر می‌کنیم که این ویروس تا مدت های طولانی و تا زمان ساخت واکسنی که بتواند از ما محافظت کند، در کمین انسان است. نابارو اظهار داشت: مساله اصلی درباره این ویروس خاص این است که هر جامعه یک نوع سپر دفاعی دارد و می‌تواند به محض شناسایی افراد مبتلا آن‌ها را ایزوله کرده و مانع شیوع ویروس شود. لازم است که هر کشوری از چنین ظرفیتی برخوردار باشد.

وی در پاسخ به انتقاد مقام های آمریکایی درباره عملکرد سازمان جهانی بهداشت گفت، سازمان متبوعش بهترین اطلاعاتی را که در چنین شرایطی می تواند داشته باشد، در اختیار داشت و چین اواسط فوریه(بهمن) بدون هیچ محدودیتی از تیم تحقیقات این سازمان برای بررسی اوضاع دعوت کرد.

این مقام سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی اش از همکاری جهانی برای مقابله با این ویروس گفت انتظار دارد شاهد همکاری بیشتری بین رهبران جهان باشد. وی اظهار داشت؛ امیدوارم آنها متحد باشند و به جهان نشان دهند که بر این باورند که این تهدید جهانی را باید با وحدت همه کشورها و مردم آنها رفع کرد.

بر اساس آخرین آمارهای تجمیعی منتشر شده از سوی دولت‌ها در اقصی نقاط جهان، تاکنون بیش از ۳۶۰ هزار فرد مبتلا به ویروس کرونا در جهان شناسایی شده‌اند که از این تعداد حدود ۱۵۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. وی در خصوص پیشنهاد برخی داروها برای درمان کرونا گفت: «استفاده از داروهایی که آزمایش خود را برای درمان کرونا پس نداده‌اند، می‌تواند به ایجاد امیدواری‌های کاذب منجر شود.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ۷۰ واکسن برای کووید ۱۹ در جهان در حال ساخت است و آخرین مورد آن مربوط به یک شرکت چینی در هنگ ‌کنگ است. به نوشته یورونیوز، مقامات سازمان جهانی بهداشت از قول دانشمندان زیست‌فناوری چینی گفته‌اند که روند ساخت این واکسن هم اکنون به فاز دوم رسیده است.

دو واکسن دیگر نیز که به طور جداگانه به دست پژوهشگران دو شرکت دارویی امریکایی ساخته می‌شود، اینک به مرحله تست انسانی رسیده است. یک استاد واکسن‌شناسی آکسفورد به نام سارا گیلبرت که ریاست یک گروه از پژوهشگران بریتانیایی مشغول ساخت واکسن کرونا را بر عهده دارد می‌گوید به پیشرفت‌هایی در این زمینه دست یافته است.

وی روز شنبه به نشریه تایمز گفت که این واکسن احتمالا تا ماه سپتامبر، یعنی حدود ۵ ماه دیگر آماده خواهد شد. او همچنین گفته که «تا ۸۰ درصد» به کارآیی این واکسن مطمئن است. کارشناسان می‌گویند به طور معمول سال‌ها طول می‌کشد تا یک واکسن ساخته شود و ساخت واکسن کرونا در بهترین حالت بین ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد.

با این حال گیلبرت امیدوار است که به همراهی تیمش بتواند در مدتی بسیار کمتر این واکسن را تولید کند. او گفته که آزمایش‌های انسانی واکسن جدید قرار است تا دو هفته آینده آغاز شود. رسیدن به مرحله تولید انبوه و تولید میلیون‌ها دوز واکسن کرونا ممکن است ماه‌ها طول بکشد، اما گیلبرت در این مورد هم خوش‌بین است.

او با اعلام این که در حال مذاکره با مقام‌های دولتی است، می‌گوید در صورت دریافت بودجه کافی، تولید را قبل از دریافت نتایج نهایی آزمایش‌ها شروع می‌کند. او همچنین گفته که اگر همه چیز خوب پیش برود واکسن جدید احتمالا در اوایل پاییز به مرحله تولید و عرضه انبوه خواهد رسید.

  • نویسنده : احمد مصدق