به گفته او، اکثریت این مهاجرین از ترس بیماری کرونا به افغانستان برگشتند و تاکنون ده تبعه افغانستان در ایران از اثر این بیماری فوت کردند. بسیاری از مردم با توجه به افزایش چشمگیر بازگشت مهاجران از ایران، به آمار ارائه شده از سوی وزارت صحت به گونه مشکوک می‌نگرند.

سفیر: مجلس نمایندگان روز یک‌شنبه (۲۵ حوت) نشست ویژه‌ پرسش و پاسخ را برای بررسی وضعیت شیوع ویروس کرونا در افغانستان برگزار کرد. نمایندگان مجلس وزرای صحت، امور مهاجرین، امور خارجه و امور سرحدات را به این نشست فراخواند. شماری از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند: آمارهای که از سوی وزارت صحت اعلام شده دقیق نیست و تعداد مبتلایان به این ویروس بیشتر از آمار وزارت صحت است.

حسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین افغانستان در نشست امروز مجلس، بازگشت مهاجرین از ایران را در این روزها سیل آسا خواند و گفت روزانه تا پانزده هزار افغان از ایران برمی‌گردند. گفته می‌شود بیش از دومیلیون شهروند افغانستان در این مهاجر هستند.

به گفته او، اکثریت این مهاجرین از ترس بیماری کرونا به افغانستان برگشتند و تاکنون ده تبعه افغانستان در ایران از اثر این بیماری فوت کردند. بسیاری از مردم با توجه به افزایش چشمگیر بازگشت مهاجران از ایران، به آمار ارائه شده از سوی وزارت صحت به گونه مشکوک می‌نگرند.

وزارت صحت اعلام کرده که با ثبت پنج مورد مثبت تازه دیگر از ویروس کرونا، واقعات مثبت این بیماری به ۱۶ رسیده است. واقعات ثبت شده این بیماری شامل ده مورد مثبت در ولایت هرات در همسایگی ایران، ۳ مورد در ولایت سمنگان، یک مورد در ولایت بلخ، یک مورد در ولایت کاپیسا و یک مورد در ولایت دایکندی می‌باشد.

گفته شده که تاکنون ۲۰۶ نمونه مشکوک در وزارت صحت افغانستان بررسی شده که متباقی آن منفی بوده است. اکثریت بیماران کرونا در این کشور کسانی هستند که از ایران وارد شده و یا با کسانی که از ایران آمده‌اند، در ارتباط بودند. شمار آزمایش نمونه‌های مشکوک و مثبت در افغانستان در حالی اینقدر پایین خوانده می‌شود که روزانه هزاران تبعه این کشور از ایران برمی‌گردند.

همزمان با افزایش واقعات مثبت ویروس کرونا در کشور، فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه می‌گوید که امکان شیوع ویروس کرونا در مجلس نمایندگان هم وجود دارد. به گفته‌ی او، برای جلوگیری از شیوع کرونا فاصله بین افراد حداقل دو متر در نظر گرفته شود، اما این امکان در مجلس نمایندگان وجود ندارد.

وزیر صحت گفت: عمده‌ترین مشکل و عاملی که ویروس را منتقل می‌کند، فاصله بین افراد است. به گفته‌ی او، زمانی که فاصله بین افراد کمتر از دو متر باشد، امکان انتقال ویروس وجود دارد.

این در حالیست که حکومت افغانستان برنامه‌های جدی را برای مبارزه با ویروس کرونا در این کشوری روی دست گرفته است. برای نخستین بار رییس‌جمهور غنی در نشستی که با شماری از مقامات دولتی برای جلوگیری از این ویروس در ارگ داشت، با ماسک در این نشست حضور یافت.

رییس‌جمهور غنی گفته است تدابیر برای نقاط مزدحم اتخاذ گردد و طبعاً دستورات دینی بخاطر مراعات نظافت و پاکیزگی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. وی افزود که تمام رادیوها باید با زبان عام فهم برنامه های آگاهی دهی را در خصوص راه های جلوگیری از ویروس کرونا، به نشر بسپارند و علما و آگاهان امور صحی پیش قدم شوند و با نشست های رادیو تلویزیونی، مردم را از خطرات این ویروس آگاهی دهند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه کیت ها یا بسته های صحی باید حسب ضرورت استفاده گردد، گفت که ما تلاش می کنیم تا تعداد این کیت ها بیشتر شود و شورای امنیت ملی دستورالعملی را ترتیب نماید تا نهادهای امنیتی در این زمینه همکاری بیشتر کنند.

  • نویسنده : احمد مصدق
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر