نیکولاس کی، نماینده غیر نظامی ناتو در افغانستان گفته است موضوع آزادی زندانیان گروه طالبان به دولت افغانستان ربط دارد. نمایندگان دولت افغانستان در دوحه، آماده اند که با طالبان ملاقات کرده و در مورد زندانیان بحث کنند. نیکولاس کی افزود: فکر کنم گروه طالبان باید با هئیت حکومت افغانستان گفتگو کند؛ این یک بحث […]

نیکولاس کی، نماینده غیر نظامی ناتو در افغانستان گفته است موضوع آزادی زندانیان گروه طالبان به دولت افغانستان ربط دارد. نمایندگان دولت افغانستان در دوحه، آماده اند که با طالبان ملاقات کرده و در مورد زندانیان بحث کنند.

نیکولاس کی افزود: فکر کنم گروه طالبان باید با هئیت حکومت افغانستان گفتگو کند؛ این یک بحث میان افغانستانی ها است و هیچ ربطی به ناتو ندارد. وی افزود: روند صلح و مذاکرات بین الافغانی ضروری است و این مذاکرات مربوط به افغانستانی ها و به رهبری آنها خواهد بود.

توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان پس از یک و نیم سال مذاکره، شنبه هفته جاری (۱۰ حوت) توسط نمایندگان دو طرف در دوحه قطر به امضا رسید. در این توافقنامه آمریکا تعهد کرده است که ۵ هزار زندانی طالبان را تا قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی در تاریخ ۲۰ حوت از زندان‌های دولت افغانستان آزاد کند! همچنین قرار است طالبان نیز هزار زندانی دولت افغانستان را آزاد نماید.

این موضوع مخالفت شدید دولت افغانستان را در پی داشت و اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان یک روز پس از امضای این توافقنامه در یک نشست خبری تاکید کرد که هیچ تعهدی برای آزادی زندانیان طالبان وجود ندارد و اساسا آمریکا از چنین حقی برخوردار نیست که درباره آزادی زندانیان دولت افغانستان تصمیم گیری کند.