روز گذشته تیم عبدالله عبدالله نیز اعلام کرد که به طور جداگانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد. امروز رسانه‌ها گزارش کرده بودند که امریکا از آقای غنی خواسته تا مراسم سوگندش را "به دلیل وجود نگرانی از شعله ور شدن اختلاف‌ها به تعویق بیندازد".

سفیر: سخنگوی وزارت خارجه امریکا خواستار حل نگرانی‌های ایجاد شده برای نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان از طریق عمل به قانون اساسی و مقررات مربوطه شد و از تعویق مراسم تحلیف رییس جمهوری افغانستان استقبال کرد. وزارت امور خارجه امریکا با نشر خبرنامه‌ای گفته است مراسم تحلیف رییس جمهور افغانستان تا دو هفته به تاخیر افتاده است.

دولت امریکا در نخستین واکنش پس از اعلام شدن نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر این که “اکنون زمان تمرکز بر صلح است، نه اختلاف‌های سیاسی” از دولت افغانستان به خاطر پذیرش تاخیر مراسم تحلیف سپاسگزاری کرده است.

قرار بود که مراسم تحلیف محمد اشرف غنی که از سوی کمیسیون انتخابات برنده انتخابات اعلام شد، روز پنجشنبه پیشرو برگزار شود. امروز گزارش شد که نماینده امریکا از آقای غنی خواسته تا این مراسم را به تاخیر بیندازد.

مورگان اورتاگس روز سه شنبه در بیانیه ای مطبوعاتی نسبت به نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون انتخابات افغانستان که به نفع اشرف غنی رییس جمهوری فعلی کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: ما انتظار داریم این نگرانی ها مطابق قانون اساسی و رویه های قانونی رسیدگی شود.

وی ادامه داد: ما از دولت جدید می خواهیم فراگیر باشد و آرزوهای همه افغان‌ها را منعکس کند. رهبران کشور و حامیان آنها باید اطمینان حاصل کنند که بحث سیاسی با روشی آرام و عاری از استفاده یا تهدید به خشونت انجام شود.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرد: آنها همچنین باید از اقدامات بی ثبات کننده از جمله تلاش‌های اعلام شده برای ایجاد ساختارهای موازی دولت متناقض با قانون اساسی و حاکمیت قانون خودداری کنند. چنین اقداماتی استقلال و وحدت کشور را که ایالات متحده به شدت از آن حمایت می کند زیر سوال می برد.

اورتاگس با بیان اینکه مردم افغانستان خواستار صلح هستند، اظهار کرد: وقت آن است که نه بر سیاست های انتخاباتی ، بلکه از طریق مذاکرات داخل افغانستان بر روی گام برداشتن به سمت صلح پایدار، پایان دادن به جنگ با گروه طالبان و یافتن یک فرمول برای یک توافق سیاسی که می تواند در خدمت منافع همه شهروندان این کشور باشد، متمرکز شد که انتظار داریم در ماه مارچ آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: ما از همه طرف ها می خواهیم که در ایجاد فوری چارچوب ملی توافق شده برای صلح که به طور کامل نماینده افغانستان باشد و در رهبری مذاکرات مربوطه، مشارکت و پشتیبانی کنند.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا اضافه کرد: برای اطمینان از زمان کافی برای افاغنه در رسیدن به این توافقات، از دولت افغانستان تشکر می کنیم که با تعویق مراسم تحلیف ریاست جمهوری موافقت کرد.

دیروز تیم عبدالله عبدالله نیز اعلام کرد که او نیز به طور جداگانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد. امروز رسانه‌ها گزارش کرده بودند که امریکا از آقای غنی خواسته تا مراسم سوگندش را به دلیل وجود نگرانی از شعله ور شدن اختلاف‌ها به تعویق بیندازد.

ساعاتی پیش از نشر این بیانیه، دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری امریکا در یک نشست خبری در دهلی، پایتخت هند به امضای توافقنامه صلح با گروه طالبان در چند روز آینده اظهار خوشبینی کرد. آقای ترمپ گفت: دو روز بدون خشونت یا در سطح کمترین خشونت را سپری کردیم. ببینیم چه می‌شود. همه راضی‌اند. او اضافه کرده که حتی افرادی که با او در موارد زیادی مخالف بوده‌اند، در این زمینه هم‌نظرند.

همزمان هم مایک پومپئو، وزیر خارجه امریکا در یک نشست خبری به پیشرفت‌ها در مذاکرات صلح با گروه طالبان اشاره کرده و گفته که به هیچ گروهی اجازه آسیب زدن به این فرصت بزرگ را نخواهند داد.

در پی اعتراض آقای عبدالله به نتیجه نهایی انتخابات، طرفداران او طی روزهای گذشته اقدام به معرفی والی‌های جدید از سوی تیم انتخاباتی او شدند. سازمان ملل به این روند ابراز نگرانی کرد.

زلمی خلیلزاد، نماینده امریکا برای صلح افغانستان، امروز با تیم انتخاباتی آقای عبدالله دیدار کرده و به آنها گفته است مراسم تحلیف آقای غنی ۱۵ روز به تعویق می‌افتد و این تیم نیز از معرفی والی‌ها دست بکشند.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر