چکیده: “فساد گسترده میلیونرها و حملات ۱۱ سپتمبر: چگونه پول های آمریکایی به در هم شکستن افغانستان کمک کرد. ۲۹۰ میلیون دالر روزانه به مدت ۷۳۰۰ روز. بر اساس پروژه هزینه های جنگ دانشگاه براون، این مبلغی است که آمریکا برای ۲۰ سال جنگ و ملت سازی در افغانستان هزینه کرده است. با این وجود […]

چکیده:

“فساد گسترده میلیونرها و حملات ۱۱ سپتمبر: چگونه پول های آمریکایی به در هم شکستن افغانستان کمک کرد.

۲۹۰ میلیون دالر روزانه به مدت ۷۳۰۰ روز. بر اساس پروژه هزینه های جنگ دانشگاه براون، این مبلغی است که آمریکا برای ۲۰ سال جنگ و ملت سازی در افغانستان هزینه کرده است.

با این وجود تنها نه روز طول کشید تا طالبان مراکز ولایات را تصرف، ارتش را منحل و دولت مورد حمایت ایالات متحده را در ماه آگست سرنگون کنند. هنگامی که جنگجویان طالبان کابل را بدون شلیک حتی یک مرمی تصرف کردند، رئیس جمهور جو بایدن افغان ها را متهم کرد که در دفاع از کشور خود کوتاهی کرده اند! در سخنان بایدن اشاره ای به مقصر بودن آمریکا در جنگی که با حمله سربازان آمریکایی به افغانستان برای انتقام از القاعده در حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ شد وجود نداشت.

امروز سفارت آمریکا در کابل بسته شده و سربازان آمریکایی رفته اند. اما صدها میلیارد دالر که ایالات متحده برای راه اندازی جنگ خود در خاک افغانستان هزینه کرده است، هنوز هم در سرتاسر افغانستان قابل مشاهده است. پایگاههای هوایی متروکه، پروژه های انکشافی نیمه تمام و دهها هزار اسلحه غیرقابل ردیابی در حومه شهر که همگی با پول آمریکایی خریداری شده اند!

دالرهای آمریکا همچنین میلیونرهای ۱۱ سپتمبر را ایجاد کرد. قراردادهای دولت ایالات متحده به محرک سیستم فساد گسترده ای تبدیل شد که کشور را در برگرفت و در نهایت دموکراسی شکننده آن را محکوم به نابودی کرد.

رایان کراکر سفیر پیشین ایالات متحده در افغانستان در سال ۲۰۱۶ گفت: “نقطه نهایی شکست تلاش های ما یک شورش نبود. بلکه سنگینی فساد بومی بود!” از نظر کراکر، مسئول بخش بزرگی از فساد در افغانستان است، زیرا میلیاردها دالر بیشتر از ظرفیت اقتصاد افغانستان به این کشور تزریق کرد و به فساد دامن زد.

یکی از افغان هایی که بعنوان مترجم برای آمریکایی ها کار کرد و سپس با تاسیس شرکت هایی و شبکه ای تلویزیونی مولتی میلیونر شد آقای هاشمی است. هاشمی یکی از معدود ثروتمندان افغان بوده است که مایل است به طور علنی درباره فسادی که در کشورش وجود دارد صحبت کند.

هاشمی گفت یکی از دلایلی که او دوست دارد صاحب یک تلویزیون باشد این است که به او این آزادی را می دهد که فساد را در جایی که می بیند اعلام کند. اما تحت حکومت طالبان، شبکه هایی مانند وان تی وی هاشمی با آینده ای نامشخص روبرو هستند. هاشمی در ماه جولای به وال استریت جورنال گفت که به دنبال راه هایی برای پخش از خارج از افغانستان است.

اکثر قریب به اتفاق گزارشات فساد در افغانستان گزارش نشده و مجازات نشده است! بر اساس تجزیه و تحلیل پنتاگون، ۴۰ درصد از ۱۰۸ میلیارد دالر که وزارت دفاع به پیمانکاران در افغانستان بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ پرداخت کرد، در نهایت به دست طالبان، شبکه تروریستی خشن حقانی، گروه های جنایت سازمان یافته، قاچاقچیان فراملی مواد مخدر یا مقامات فاسد افغان افتاد.

پس از دو دهه ملت سازی و صرف ۲/۱ تریلیون دالر، وضعیت اقتصادی مردم عادی افغانستان تغییر زیادی نکرده است. بر اساس گزارش بانک جهانی، افغانستان در سال ۲۰۲۰ ششمین کشور فقیر روی زمین بود. رتبه ای که از سال ۲۰۰۲ اساسا بدون تغییر بوده است. از نظر کراکر، حقیقت زشت پشت پروژه بزرگ بازسازی آمریکا در افغانستان از مدتها پیش آشکار بوده است. او در سال ۲۰۱۶ به سیگار گفت: “البته متاسفانه و سهوا بزرگترین پروژه ما توسعه فساد گسترده در افغانستان بوده است!” پنج سال بعد، تاریخ حرف او را اثبات کرد.

  • منبع خبر : سفیر نیوز