توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان سه روز پیش پس از یک هفته کاهش خشونت‌ها امضا شد. به اساس این توافقنامه قرار است که نیروهای ناتو و امریکایی در چهارده ماه افغانستان را ترک کنند.

سفیر: محمداشرف غنی، رییس‌جمهوری در سفر به ولایت ننگرهار گفت: صلحی برای این کشور پذیرفتنی ‌است که منجر به پایان جنگ در افغانستان شود. او همچنین افزود که با آمدن صلح نباید حقوق مردم افغانستان به ویژه زنان قربانی شوند.

اشرف غنی با اشاره احتمال آغاز مذاکرات بین‌الافغان گفت: شرط گروه طالبان برای آغاز این مذاکرات، آزادی زندانیان است و حکومت افغانستان نیز برای آغاز این مذاکرات شرط‌های خود را دارد.

اشرف غنی در ادامه افزود: اگر گروه طالبان آغاز مذاکرات بین‌الافغان را مشروط به رهایی زندانیان می‌داند، حکومت نیز برای آغاز مذاکرات شرط دارد. شرط حکومت برای آغاز مذاکرات، این است که گروه طالبان از پاکستان خارج شود. توافقنامه صلح میان امریکا و گروه طالبان سه روز پیش پس از یک هفته کاهش خشونت‌ها امضا شد. به اساس این توافقنامه قرار است که نیروهای ناتو و امریکایی در چهارده ماه افغانستان را ترک کنند.

روز گذشته مشاور امنیت ملی افغانستان نیز گفته بود که زندانیان طالبان را مشروط به سه خواسته آزاد خواهند کرد؛ آتش بس، وضاحت در مورد موافقه گروه طالبان با کشور حامی‌اش (پاکستان) و دست کشیدن این گروه از تجارت مواد مخدر. اظهارات آقای غنی در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان روز گذشته اعلام کرد که روند کاهش خشونت‌ها پایان یافته و آنها دوباره مانند گذشته به نیروهای دولتی افغان حمله خواهند کرد. اما این گروه گفته است که دیگر به نیروهای خارجی در افغانستان کاری ندارند.

اما دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به این اعلامیه طالبان، خواهان ادامه روند کاهش خشونت‌ها شده است. این نهاد در توئیتی گفته که سازمان ملل خواهان ادامه روند کاهش خشونت‌هاست تا روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آغاز شود و آتش بس دایمی برقرار شود. روز گذشته اسکات میلر، فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو نیز گفت که گروه طالبان باید سطح خشونت‌ها را پایین نگهدارد.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر