علاوه بر این، اصناف نیز براساس شرایط خاصی به فعالیت‌شان آغاز می‌کنند. به گفته او اصناف مکلف‌اند که توصیه‌های صحی و فاصله معیاری را در حین خرید و فروش مراعات کنند تا از شیوع بیش‌تر ویروس کرونا جلوگیری شود.

وزارت صحت گفته است در یک شبانه‌روز گذشته از میان یک‌هزار و ۱۵۲ نمونۀ گرفته‌شده از افراد مشکوک به ویروس کرونا در کشور، نتیجۀ آزمایش ۶۵۸ تن مثبت تشخیص شده است. از این میان ۲۳۷ رویداد آن در کابل ثبت شده است. با این آمار وزارت صحت شماره مبتلایان به کرونا در افغانستان نزدیک به دوزارده هزار نفر نرسیده است.

بر اساس آمار وزارت صحت، با ثبت این رقم تازه، شمار مجموعی مبتلایان به کرونا در کشور به ۱۱ هزار و ۸۳۱ تن افزایش یافته‌اند. همچنان در ۲۴ ساعت گذشته یک بیمار مبتلا به کرونا فوت کرده و ۳۱ بیمار دیگر صحت‌یاب شده‌اند.

بر بنیاد آمارهای وزارت صحت تاکنون ۲۲۰ تن در نتیجۀ ابتلا به ویروس کرونا در کشور جان باخته‌اند و یک‌هزار و ۱۲۸ بیمار بهبود یافته‌اند. این در حالی‌ست که تاکنون بیش از ۵ میلیون و ۶۰۶۹۹۹ تن در جهان به کووید – ۱۹ مبتلا شده‌اند که از این میان بیش از ۳۴۸ هزار تن جان باخته‌اند و بیش از دو میلیون و ۳۸۳ هزار تن درمان شده‌اند.

سیر صعودی این ویروس نگرانی مقام‌های وزارت صحت و اداره ولایت کابل را برانگیخته است. اداره ولایت کابل می‌گوید که بعد از عید نیز قیود رفت‌و‌آمد به گونه جدی در شهر کابل تطبیق می‌شود. این اداره می‌گوید که برای جلوگیری از شیوع بیش‌تر ویروس کرونا، پلانی را آماده‌ کرده‌اند که براساس آن اصناف و وسایل نقلیه در سطح شهر می‌توانند فعالیت کنند. در همین حال وزارت صحت عامه هشدار می‌دهد که ویروس کرونا وارد مرحله تازه‌ای شده است و اگر جدی گرفته نشود، فاجعه انسانی رخ خواهد داد.

ناصر مهری، سخنگوی ولایت کابل، گفت: بعد از عید نیز شهر کابل در قرنطین می‌ماند و از آن‌جایی‌ که شمار مبتلایان به ویروس کرونا هر روز در حال افزایش است، نیاز است تا قیود منع رفت‌وآمد در این ولایت تطبیق شود. او افزود که اصناف و وسایط نقلیه بر اساس پلانی که این اداره ساخته است، به فعالیت‌شان آغاز خواهند کرد. به گفته او موتر‌هایی که نمبر پلیت‌شان طاق‌ است، در روزهای طاق و موتر‌هایی که نمبر پلیت‌شان جفت است در روزهای جفت رفت‌وآمد خواهند کرد.

علاوه بر این، اصناف نیز براساس شرایط خاصی به فعالیت‌شان آغاز می‌کنند. به گفته او اصناف مکلف‌اند که توصیه‌های صحی و فاصله معیاری را در حین خرید و فروش مراعات کنند تا از شیوع بیش‌تر ویروس کرونا جلوگیری شود. او تصریح کرد در صورتی ‌که تجمعات در سطح شهر کاهش نیابد و مردم بدون در نظر گرفتن توصیه‌های صحی به رفت‌وآمد‌شان ادامه دهند، اداره ولایت کابل بعضی قیود دیگر را نیز وضع و تطبیق خواهد کرد تا تجمعات و گشت‌وگذار مردم در سطح شهر کاهش پیدا کند.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر