مرتضوی مديريت سطح توقع مردم از اين پروسه را مهم خوانده گفته است، امضاي موافقت‌نامه و آغاز گفتگوها هرگز به معناي ختم جنگ نيست. بلكه آغاز يك روند است. يك مسير طولاني را باتمام خطرات و خوبي‌هايش بايد طي و مديريت كرد.

سفیر: شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رییس جمهور غنی در امور فرهنگی می‌گوید: فردا شنبه که قرار است موافقت‌نامۀ صلح میان امریکا و گروه طالبان امضا شود، آغاز یک فصل تازه برای افغانستان و جهان است. گفته می‌شود در مراسم امضای این موافقت‌نامه، وزیران خارجه و نمایندگان بیش از ۲۵ کشور اشتراک خواهند کرد.

مشاور رییس جمهور گفته است نفس امضای موافقه‌نامه میان امریکا و گروه طالبان حد اقل در تاریخ سیاسی یک پدیده جالب است. به باور او در کنار آن اعلامیه مشترک میان افغانستان، ناتو و امریکا برای پس از امضای موافقت‌نامه مهم است.

مرتضوی مدیریت سطح توقع مردم از این پروسه را مهم خوانده گفته است، امضای موافقت‌نامه و آغاز گفتگوها هرگز به معنای ختم جنگ نیست. بلکه آغاز یک روند است. یک مسیر طولانی را باتمام خطرات و خوبی‌هایش باید طی و مدیریت کرد.

به باور آقای مرتضوی در این میان بسیج ظرفیت‌های ملکی و نظامی کشور و ایجاد صدای واحد از آدرس افغانستان مهم است. ما قهرمان‌های زیادی میدان جنگ داریم، آیا قهرمان میدان صلح خواهیم داشت؟

مشاور رییس جمهور گفت: مسوولیت جمعی همه افغان‌ها حمایت از این پروسه در محوریت حکومت است. تعدد آدرس‌ها پروسه را آسیب پذیر می‌کند. صلح را نباید دکانی برای تجارت ساخت. پیش از این نیز حکومت افغانستان گفته بود که مدیریت گفتگوهای صلح باید از سوی حکومت افغانستان انجام شود.

مرتضوی هشدار داده وگفته است اکنون در فصل تازه باید به منازعه‌های کوچک سیاسی خاتمه داد. روایت واحد از آدرس افغانستان ایجاد کرد. در غیر آن روایت اصلی را گروه طالبان ایجاد خواهند کرد.

گروه طالبان از هجده سال به این‌سو بدلیل حضور امریکا در افغانستان با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر جنگ بودند و حالا پس از یک و نیم‌سال گفتگوی امریکا با سران این گروه قرار است در آینده نزدیک گفتگوهای صلح بین الاافغان در کشور آغاز شود.

روزمهم افغانستان

وزارت خارجۀ ایالات متحده صبح امروز (جمعۀ۹ حوت) تاریخ امضای این موافقت‌نامه را اعلام کرد. گفته می‌شود که این توافقنامه در دوحه قطر میان نماینده امریکا و ملا عبدالغنی برادر معاون گروه طالبان و رییس دفتر سیاسی‌ این گروه امضا خواهد کرد.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در دوحه گفته است که موافقت‌نامه را از جانب این گروه ملا عبدالغنی برادر معاون طالبان و رییس دفتر سیاسی‌شان امضا خواهد کرد. امریکا تاهنوز اعلان نکرده است که موافقت‌نامه را به نمایندگی از امریکا، خلیلزاد و یا کدام مقام دیگر امریکا امضا خواهد کرد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در حساب تویترش در پاسخ به تویت زخارووا نوشته است که این موافقت‌نامه در باره خروج نیروهای امریکایی نبوده بلکه یک فرصت برای طالبان است تا از خشونت دست بکشند.

  • نویسنده : نسرین متین
  • منبع خبر : هفته‌نامه سفیر